Wetenschap

Studenten ontwikkelen slimme medische instrumenten

Tijdens het MedTechWest evenement dat vorige week in de Aula werd gehouden, wonnen drie studenten de prototype award met een 3D geprint tangetje voor oogoperaties.

Sigrid Boukes, Daan Wabeke en Jochem Leijsen hebben de Medical Device Prototyping Award gewonnen met hun innovatie Graft Gripper. Het is een minuscuul instrument voor oogchirurgische ingrepen waarbij een stukje netvlies wordt getransplanteerd om de aandoening (blindheid door maculadegeneratie) te verhelpen. De jury was vooral onder de indruk van de eenvoud van de oplossing en het feit dat het een zeer betaalbaar instrument was (wegwerp, 3D geprint). Zij schatten de markt groot in (100.000 patiënten in Nederland alleen).

Daarnaast waren er eervolle vermeldingen voor Andre en Perry Posthoorn met hun Ossointegration safety device. Veel protheses bevestig je met een socket om je arm of been. Dat is niet erg stabiel en bovendien oncomfortabel. Directe fixatie aan het been is mogelijk, maar wanneer de krachten te groot worden kan het been breken. De oplossing is deze speciale verbinding met breekpennen die gecontroleerd breken wanneer de krachten te groot worden. Technisch is het ontwerp goed uitgewerkt, vond de jury en bovendien is de werking aangetoond.

Ava Wagter en Vincent Wesselink met P-Plug. Het komt voor dat de plasbuis van een foetus verstopt zit waardoor geen vruchtwater wordt aangemaakt en de blaas vergroot wordt. Het kind is dan niet levensvatbaar. Met een naald (door de buik en baarmoederwand van de moeder) kan een slangetje in de buikwand en blaas van de foetus worden ingebracht waardoor het vocht het lichaam kan verlaten en een volledig gezond kind wordt geboren.

Andere opvallende inzendingen waren die van Anton de Bode en Koen Laarhoven: Een minimaal invasief instrument om de mitraalklep in het hart op te meten wanneer deze lekt en gerepareerd moet worden.

Julius Zonneveld, Joric Oude Vrielink ontwierpen de Grip to, een grijpinstrument voor reumapatiënten.

Kevin Hovland Malte Verleg presenteerden de Lunghand 2.0, een instrument om de longen opzij te houden tijdens thoraxoperaties. Mariellenne Martens en Mark Hoedemaker maakten voor dezelfde toepassing hun Helping hand.

Roos Marieke Oosting en Tjibbe Nicolai tot slot ontwikkelden de OpenGlove. Samen met het Nederlands Forensisch Instituut ontwikkelden zij een gemakkelijk verwisselbare handschoen voor onderzoekers die op een misdaadlocatie sporen verzamelen. Hierop is patent aangevraagd.