Studenten ontwerpen nieuw EWI

Studenten van de master heritage and architecture maakten het afgelopen half jaar een nieuwe indeling voor het EWI-gebouw. Puur hypothetisch, dat wel.

Een religieuze ruimte, een bioscoop, een café, een fietsenstalling, studentenwoningen, een collegezaal en zelfs een park; de studenten hebben zeker hun best gedaan een creatieve invulling van het EWI-gebouw te vinden. Maar hoe realistisch zijn deze ideeën? “Het is puur hypothetisch”, vertelt Wouter Willers, docent van de master tijdens de presentatie van de plannen op dinsdag 31 januari. “We willen dit niet ten uitvoer brengen.” Er werd dan ook geen rekening gehouden met enig budget. “Natuurlijk kun je niet zomaar iets met bladgoud bekleden”, zegt studente Nikki de Boer. “Maar om ons creatieve proces niet in de weg te staan, werden de kosten los gelaten.”

Geen parkeergarage

Dreamhall-beheerder Frans van der Meijden opperde onlangs op de website van Delta het idee om van het EWI-gebouw een parkeerplaats te maken. De liften zijn er al, alleen de wandjes moeten weggehaald worden. “Dat lijkt me geen goed plan, alleen al als je kijkt naar het economische plaatje”, zegt docent Willers . “Het rendement van een parkeergarage is vrij laag.” Ook de studenten vinden het maar niks. “Het is hét symbool van de TU Delft! Als je naar het NOS-journaal kijkt en het gaat over de TU, komt dit gebouw in beeld. Daar wil je toch geen parkeergarage in?”

Lastige klus

De studenten vonden het een zware, maar leuke en uitdagende opdracht. “Het is zo’n bekend gebouw en hier om de hoek,” zegt studente Chantal Hofsteenge. “Toch was het lastig, omdat het een modern gebouw is en óók een monument. Daar zijn er niet zoveel van.” “Iedereen met wie ik spreek kent het”, vult De Boer aan. “Ik kreeg vaak de reactie, ‘waarom breken ze het niet gewoon af?’ maar dat kan niet met een monument.” “Het is ook belangrijk geweest in de geschiedenis van de architectuur”, aldus Hofsteenge.

Zijn de plannen van de studenten uitvoerbaar? “Het zou vet leuk zijn als ze onze ideeën uitvoeren, maar ik denk het niet”, vertelt Hofsteenge. “Al zit de TU nu wel in een spagaat; veel van het gebouw staat leeg en renoveren is duur.”

Lees ook:

Renoveren of niet? Puzzelen aan EWI.