Studenten ontwerpen eigen tentamenmeubilair

Wiebelige of te lage tafels, onprettige stoelen en tafelpoten die verhinderen dat je je benen kunt strekken tijdens een tentamen. Vrijwel iedere student kan erover meepraten: meubilair in tentamenzalen nodigt niet altijd uit tot drie uur topconcentratie.

br />
Dus ging de TU op zoek naar vervangende meubels voor de tentamenzalen in het sportcentrum en aan de Cornelis Drebbelweg. Tevergeefs. ,,Er bleken geen meubels op de markt te zijn die voldoen aan onze ergonomische eisen”, aldus opleidingsdirecteur Jan Jacobs van industrieel ontwerpen. Zijn idee: begin volgend jaar kunnen TU-studenten meedoen aan een ontwerpwedstrijd voor nieuw, ergonomisch verantwoord tentamenmeubilair.

In totaal gaat het om achthonderd tot duizend tafels en stoelen. ,,Maar wellicht is het resulterende ontwerp ook interessant voor andere hogescholen en universiteiten”, aldus Jacobs.

De bedoeling is om een fabrikant te zoeken die het winnende meubel op de markt wil brengen. De komende maanden wordt het plan uitgewerkt, zodat begin 2004 de wedstrijd echt van start kan. Ook de eisen waaraan de inzendingen moeten voldoen worden dan bekendgemaakt. (JV)