Studenten missen temponorm door formaliteit

Enkele studenten hebben de temponorm niet gehaald omdat ze zich niet ingeschreven hadden voor een WTM-tentamen.Zo’n dertig studenten werden eind augustus, bij het WTM-keuzevak ‘algemene beginselen van het recht’ onverrichterzake naar huis gestuurd.

De strikte naleving van de regels had vergaande gevolgen voor veel van de gedupeerden. Eén van de weggestuurden, Robert-Jan Mante: ,,Minstens tien studenten zijn hierdoor hun temponorm misgelopen.”

De studenten hadden zich, volgens Mante, niet ingeschreven omdat twee weken voor het tentamen de OV-weekkaart niet geldig was. De reis naar Delft zou zo een kostbare onderneming zijn. Enkele maanden van tevoren was het nog niet mogelijk om je voor het vak in te schrijven.

Mante: ,,Een aantal studenten is ook misleid doordat de WTM-bundel bij de meeste vakken expliciet vermeldt dat je je twee weken voor het tentamen moet inschrijven. Bij dit vak staat echter: inschrijven niet nodig. Waarschijnlijk gaat dat over het volgen van het college, maar enkele studenten begrepen deze vermelding verkeerd.”

Voor Mante loopt de zaak met een sisser af. Hij heeft zich beklaagd bij de docent en die heeft ‘er een paar nachtjes over geslapen’. Mante mag vandaag mondeling het tentamen afleggen.

Zo’n dertig studenten werden eind augustus, bij het WTM-keuzevak ‘algemene beginselen van het recht’ onverrichterzake naar huis gestuurd. Zij hadden zich niet voor het tentamen ingeschreven. In principe is dat de voorgeschreven manier van handelen voor de surveillanten, maar het is bij de meeste faculteiten hoogst ongebruikelijk. Meestal worden er een paar tentamens bijgemaakt.