Studenten minder blij met hun opleiding

Studenten van universiteiten en hogescholen zijn iets minder tevreden over hun opleiding dan vorig jaar, blijkt uit de Nationale Studenten Enquête 2018. In het hbo daalt de waardering sterker dan in het wetenschappelijk onderwijs.

Elk jaar beantwoorden vele tienduizenden studenten de vragen van de Nationale Studenten Enquête: wat vinden zij van het lesprogramma, de docenten, het rooster, de faciliteiten enzovoorts? Deze keer deden bijna 270 duizend studenten mee.

Een van de vragen is hoe tevreden studenten over het algemeen zijn. Meer dan driekwart van de hbo-studenten was vorig jaar tevreden: 75,3 procent. Deze keer is dat drie procentpunt lager: 72,3 procent. Aan de universiteiten zijn ze beter te spreken over hun opleiding, maar ook daar daalde het percentage tevreden studenten: van 84,6 naar 83,4 procent.

Aanrader

Veel studenten zouden hun opleiding aanraden aan familie, vrienden of collega’s. Ook over hun stage en de groepsgrootte in het onderwijs zijn studenten goed te spreken. Op deze onderwerpen komen de scores op een schaal van één tot vijf gemiddeld op een vier uit: in het wo erboven, in het hbo eronder.

Met de uitkomsten van de enquête kunnen opleidingen worden vergeleken, zoals bijvoorbeeld de Keuzegids en Elsevier doen. Ook op de website Studiekeuze123, tevens opdrachtgever van de enquête, staan de resultaten.

Internationalisering

Overigens dalen de opleidingsscores bij ‘aandacht voor internationalisering’. Bijna zestig procent van de universitaire studenten is er over het algemeen tevreden over, tegen bijna de helft van de hbo-studenten.

Deze score op internationalisering is dus iets lager dan vorig jaar, maar het is lastig te zeggen wat dat betekent: opvallend genoeg is de waardering op nadere vragen (bijvoorbeeld: de mate waarin je gestimuleerd wordt kennis te maken met andere culturen) juist iets hoger, staat in het persbericht van Studiekeuze123.

HOP, Bas Belleman

Lees in het opinieartikel welke lessen de TU kan trekken uit de antwoorden van Nationale Studenten Enquête.

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl