Studenten materiaalkunde willen Dalmijn niet

Leden van de facultaire studentenraad van Technische Natuurwetenschappen (TNW) protesteren bij het college van bestuur tegen de benoeming van prof. Wijnand Dalmijn als vertegenwoordiger van materiaalkunde. Door middel van een ‘boze’ brief willen zij de benoeming tegenhouden.

De huidige decaan van Ontwerpen, Constructie en Productie (OCP) vertegenwoordigt materiaalkunde per 1 januari in een managementteam. Dit team moet de fusie met het huidige OCP leiden. Volgens raadslid Adriaan Blom kan Dalmijn dat niet. ,,Dalmijn is nog nooit bij materiaalkunde geweest, en niemand van de studenten kent hem”, zegt Blom, die ook penningmeester is van de studievereniging van materiaalkunde, Tubalkaïn.

,,Iemand die wij nauwelijks kennen kan ons niet vertegenwoordigen. Daarom willen we een brief opstellen, die we naar het afdelingsbestuur sturen. En als dat niet werkt naar het college van bestuur.”

Materiaalkunde wordt per 1 januari samengevoegd met OCP, dat in zijn huidige vorm wordt opgeheven. Materiaalkunde verhuist naar het OCP-gebouw. Dalmijn is nu nog decaan van OCP en al sinds januari dit jaar afdelingsvoorzitter bij materiaalkunde.

,,Toch weet hij helemaal niet waar we hier qua onderzoek mee bezig zijn”, zegt Frederik de Wit, die de brief gaat schrijven. ,,Hij wil zich meer richten op de voor het oog zichtbare kant van materiaalkunde, terwijl dat niet een deel van ons onderzoek uitmaakt.”

De Wit wil met de brief bereiken dat er naar de bezwaren van studenten word geluisterd. ,,Dat is het maximale wat we kunnen bereiken”, zegt hij. ,,Ik verwacht niet dat er iets verandert, want sinds de afschaffing van de universitaire democratie hebben studenten niks meer te vertellen. Maar we laten niet alles over onze kant gaan.”

Facultair bestuurslid bij materiaalkunde Barend Thijsse is verrast door het studenteninitiatief. ,,Ik wist niet dat dit onder studenten zo breed werd gedragen”, zegt hij. ,,Ik hoop niet dat het een persoonlijke hetze is. Wat ik me kan voorstellen is dat Dalmijn op sommigen een afstandelijke en zakelijke indruk heeft gemaakt. Hij heeft zich vooral op de financiën gericht en was door zijn drukte als OCP-decaan niet veel op de vakgroep materiaalkunde aanwezig.”

Ook zouden de studenten volgens Thijsse teveel aan het oude masterprogramma hechten. ,,Misschien vinden studenten de omschakeling hinderlijk, maar dan moeten ze eens bij me op gesprek komen.”

Volgens Dalmijn lopen de studenten voor de muziek uit. ,,Er staat voor mijn functie ‘interim’, wat inhoudt dat ik ben aangenomen zolang er geen vervanger is”, zegt hij. ,,Anders heeft de inspraak ook geen zin. Bovendien heb ik zowel met de studievereniging van materiaalkunde als met de studentenraad van TNW volgende week nog gesprekken over het budget voor 2004. Dus ik kom voldoende met materiaalkundestudenten in contact.” (RZ)