Studenten maken zelf masterkeuzegids

De werktuigbouwkundige studievereniging Gezelschap Leeghwater maakt een masterkeuzegids voor de eigen bachelorstudenten. Dat moet een einde maken aan de door Leeghwater gesignaleerde gebrekkige mastervoorlichting op de faculteit.

De studievereniging is momenteel bezig met het verzamelen van informatie, die moet komen van de mastercoördinatoren op de faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen (3mE).

Leeghwater-penningmeester Vincent Gusdorf vindt dat zijn faculteit zelf een duidelijke gids had moeten maken. Het bestuur van de studievereniging besloot echter dat het beter zou zijn zelf te zorgen voor goede voorlichting, dan te klagen over het gebrek daaraan.

Want dat er een gebrek is, staat volgens Gusdorf als een paal boven water. “Wij hebben dat gemerkt bij onze masterdisputen. Leden daarvan zeggen dat ze als bachelorstudent nooit wisten welke mastervariant ze moesten kiezen. Een kleine enquête onder bachelorstudenten heeft ook laten zien dat mensen niet weten wat er te kiezen is.”

Het aantal mastervarianten dat aansluit op de bachelor werktuigbouwkunde is groot. Er zijn twaalf mastervarianten en studenten moeten volgens Gusdorf heel veel moeite doen om daarover goede informatie te krijgen. “Er staat wel wat informatie op internet en er zijn verschillende informatiegidsen, maar nergens krijg je een goed algemeen beeld. Zo is het heel moeilijk om erachter te komen wat precies de verschillen zijn tussen de masteropleidingen.”

De gids die Leeghwater nu samenstelt, moet vooral die leemte opvullen. Anders is de kans groot dat bachelorstudenten de meest voor de hand liggende master kiezen, een probleem dat de studentenraad (sr) op de hele TU ziet.

De sr schreef daarover begin januari een brief aan het college van bestuur, waarin ze stelt dat de mastervoorlichting op de meeste faculteiten gericht is op doorstroommasters binnen de faculteit. “Buiten de bekende wegen treden komt [daardoor] weinig voor, terwijl dat wel een van de doelen van de bachelor-masterstructuur is”, schreef de raad.

Studievereniging Leeghwater krijgt intussen alle medewerking van de faculteit om een goede gids samen te stellen, zegt Gusdorf. Hij vindt dat de faculteit het werk volgend jaar moet overnemen.

Of dat gaat gebeuren, weet onderwijscoördinator bij 3mE Ewoud van Luik nog niet. “Dit initiatief heeft ons verrast. De keuze is inderdaad complex, maar dat is hij al vijftien jaar. Desondanks hebben wij hebben dit initiatief toegejuicht. En misschien dat we volgend jaar onze huidige studiegids kunnen uitbouwen. Die is niet slecht, maar wel behoorlijk uitgekleed.”