Studenten maken coronalied: ‘Elke dag voelde als zondag’

De Delftse studentenband On y va heeft een coronalied uitgebracht. Met ‘Zo’ndag’ hopen ze een zware tijd af te sluiten. “Het is een vorm van verwerking.”

On y va met (v.l.n.r.) Bart Leeuwenburg, Micha Arnoldus, Merijn Vonk, Jorrit Treffers en Sipke Hager. (Foto: On y va)

Het nummer Zo’ndag van de Delftse studentenband is sinds vorige week te beluisteren op Youtube en binnenkort ook op Spotity. Waarom maakten de studenten het lied? Bandlid en student bouwkunde Jorrit Treffers (21) vertelt erover.

Hoe is het idee voor dit nummer ontstaan?
“Dat begon op het moment dat Rutte op tv ‘goedenavond’ zei om daarna de eerste lockdown aan te kondigen. Onze leadzanger Sipke heeft meteen een eerste opzet gemaakt. We vonden het allemaal leuk, maar het kabbelde lang door. We hebben het nummer uiteindelijk in de kerstvakantie opgenomen. Daarna bleef het weer liggen, totdat er drie weken geleden ineens allemaal versoepelingen werden aangekondigd en we dachten ‘shit, we moeten dat nummer nog uitbrengen’. We zijn gaan brainstormen over een kleine verhaallijn voor een clip, mochten het dak van vrienden als filmlocatie gebruiken en een vriend van studentenboardsportvereniging Drop heeft geholpen met filmen.”

Lees verder onder de video.

Waar gaat Zo’ndag over?
“Het gaat over het gevoel dat tijdens de lockdown elke dag een zondag lijkt. Je staat op, slaat je laptop open en hebt college. We zingen: ‘In m’n badjas drink ik koffie, op me sloffies doe ik weer de was’. (sic) Nu kunnen we hopelijk eindelijk weer samen zitten, het einde is in zicht, maar het was een zware periode.”

Is dit nummer voor jullie een manier om dat te verwerken?
“Ik denk dat het inderdaad een vorm van collectieve verwerking is en daarom wilden we het nummer graag uitbrengen. Wij liepen als studenten relatief weinig gezondheidsgevaar, natuurlijk, maar er is veel dat we hebben gemist. We hebben daar een lichte draai aan willen geven, door die hele periode als één lange, luie zondag neer te zetten. Zo’ndag verwoordt hoe wij deze tijd hebben ervaren. Ik hoop dat mensen dat begrijpen.”

‘Als band vroegen we ons af: kunnen we helpen?’

Ik hoor ook melancholie in het nummer. Hoe hebben jullie de coronatijd beleefd?
“We wonen alle vijf in grotere of kleinere studentenhuizen. Zelf heb ik achttien huisgenoten. Daar hebben we geluk mee gehad, want zo konden we toch mensen om ons heen hebben. Andere mensen hebben meer eenzaamheid gekend.
Maar ook wij vielen in het begin van corona in een gat. Opeens hadden we niks meer te doen. Als band vroegen we ons af: kunnen we helpen? Sipke werkte bij een verzorgingshuis. We zagen de eenzaamheid bij ouderen en die was niet oké. We hebben buiten dat verzorgingshuis opgetreden en hebben dat daarna op nog twee plekken gedaan. Na de zomer zijn we wekelijks buiten gaan repeteren. We hebben echt in de kou gezeten. We hebben toen de omslag gemaakt van alleen maar optreden naar ook samen repeteren.”

Hoe is de band On y va ontstaan?
“Tot drie weken geleden heetten we nog Delftsche Troubadours, maar die naam bleek al te bestaan en bovendien zochten we wat internationalers. Dat komt omdat we sinds het begin, in 2018, samen liften. We gaan naar een stad ergens in Europa, boeken een hostel, spelen op straat en proberen het verdiende geld daarna weer op te maken; een mooie combi. We zijn in allerlei steden in Nederland en België geweest, vaak in Parijs, maar ook in bijvoorbeeld Boedapest en Barcelona. We spelen voornamelijk covers zoals Wicked Game of Lovely Day, alles wat werkt op straat.”

Hoe is het om op straat te spelen?
“Ik kan dat iedereen die muziek maakt aanbevelen. Je krijgt er de meest directe vorm van feedback: als je goed speelt, stoppen mensen en geven ze geld. De eerste keer was ik in mijn eentje en dat was heel raar, maar met zijn vijven is het vooral heel leuk om te doen.”

Wat zijn jullie plannen voor de nabije toekomst?
“We hopen dat veel mensen Zo’ndag horen, want daar zijn we heel erg trots op. Daarnaast hebben we nog vijf eigen nummers die we verder willen uitwerken. Ook willen we deze zomer een cover-concert geven en filmen. En we gaan weer liften, want dat zit heel erg in ons.”

On y va bestaat uit vijf bandleden:

• Masterstudent integrated product design Bart Leeuwenburg (25)
  • Aankomend masterstudent engineering & policy analysis Micha Arnoldus (23)
  • Bachelorstudent bouwkunde Merijn Vonk (23)
  • Bachelorstudent bouwkunde Jorrit Treffers (21)
  • Bachelorstudent bouwkunde Sipke Hager (22)
Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl