Studenten lanceren site voor vrijwilligerswerk

Voor studenten die vrijwilligerswerk willen doen, maar niet weten waar ze terecht kunnen, is vanochtend de website studentenvrijwilligerswerkdelft.nl gelanceerd. Die geeft een overzicht van de initiatieven in de stad.

Stip-raadslid Falco Bentvelsen verklaarde de website studentenvrijwilligerswerkdelft.nl donderdag 10 november voor geopend tijdens een overlegvergadering van college van bestuur en studentenraad. Volgens Bentvelsen willen studenten graag iets terugdoen voor de maatschappij. “Als ze iets zoeken, weten ze alleen niet waar te beginnen. Met de website willen we alle ingangen zichtbaar maken.”

De site is een initiatief van de Delftse Onderzoeksgroep Betrokken Studenten (DOBS). Daarin zitten de verenigingsraad (VeRa), de studieverenigingenraad (SVR), studentenraadsfractie ORAS, studentenvakbond VSSD en gemeenteraadspartij STIP. Online staan nu projecten van achttien organisaties. Meer zijn welkom, aldus Bentvelsen, zodat het overzicht uitputtend wordt. Twee projecten die al op de site staan, Stichting Move en Virgiel Doet, gaven een presentatie aan studentenraad en college van bestuur.

Leefwereld
Laurens Klijmij vertelde hoe zijn Stichting Move de kloof tussen studenten en basisschoolleerlingen in achterstandswijken wil verkleinen. “Studenten komen naar de klas om te vertellen over hun leven, nemen kinderen mee naar hun vereniging. Door contact met studenten laten we kinderen ontdekken hoe ze hun leefwereld kunnen veranderen.”

Olle Odijk presenteerde daarna het initiatief Virgiel Doet, dat studenten onder meer in contact brengt met eenzame Delftenaren die worden opgevangen door de Jessehof. Virgiel doneert overgebleven eten van haar eettafel, studenten eten soms mee bij de Jessehof en vorig jaar organiseerden verschillende studentenhuizen kerstdiners voor hun eenzame stadsgenoten. Een bijzondere ervaring, vertelt Odijk na de vergadering. “Eén man was van te voren heel zenuwachtig. Later op de avond leerde hij ons djembé spelen en werd het heel gezellig.”

Tweespalt
Zijn vereniging begon Virgiel Doet vier jaar geleden om Delftenaren te tonen dat studenten meer zijn dan overlastgevers, vertelt Odijk. “Er is meer dan bier drinken en hard schreeuwen op straat, hoe leuk dat ook is. We moeten meer van onszelf laten zien, want we willen geen kloof in de samenleving.”

Met die opmerking haakt Odijk aan bij de woorden van collegelid Anka Mulder eerder die ochtend. Het onlangs getekende samenwerkingsconvenant van de gemeente Delft en de TU is er volgens haar mede om de relatie tussen studenten en andere Delftenaren goed te houden. “We moeten voorkomen dat er tweespalt ontstaat in Delft”, zei ze verwijzend naar de verkiezing van Donald Trump als Amerikaanse president en de Brexit.