Studenten lanceren andere banensite

De nieuwe carrièresite magnet.me van TU student Freek Schouten en partners is genomineerd voor website van het jaar 2012. Ze waren het zat dat ze bij wervingsactiviteiten stee

Freek Schouten (masterstudent sustainable energy technology) hoeft zelf niet meer op zoek naar een baan. Samen met mr.drs. Vincent Karremans (Erasmus universiteit) zette hij afgelopen jaar de carrièresite magnet.me op uit onvrede met het onoverzichtelijke aanbod tijdens carrièredagen en rekruteringsbijeenkomsten.

“Het zijn steeds dezelfde grote bedrijven die je daar aantreft”, viel Schouten op. “De grootte van de opzet selecteert grote bedrijven uit waardoor kleinere bedrijven buiten beeld blijven.”

Dat kan beter en transparanter, dachten de studenten eind 2010. Ze praatten met medestudenten, bedrijven en een internetbedrijf om hun idee uit te werken: een website waarop studenten en bedrijven met elkaar in contact kunnen komen op basis van kwalificaties en selectiecriteria, maar met handhaving van privacy met betrekking tot de cv’s.

Een uitstekende korte uitleg staat als filmpje op de website magnet.me.

De site is operationeel sinds juni 2012. Tot nu toe hebben er duizend studenten op ingeschreven, aldus Schouten, en 130 bedrijven. Er is ‘flink wat’ gesolliciteerd zegt Schouten en twee studenten hebben tot nu toe een baan gevonden dankzij de website. Ook heeft een bedrijf voorlichtingsmiddagen georganiseerd voor studenten die via de site belangstelling hebben getoond.

Inschrijving voor studenten is gratis. Voor bedrijven in de basisversie ook, maar voor meer opties zoals statistiek en inschrijving op meerdere netwerken tegelijk betalen ze een maandelijks abonnementsbedrag.

In de competitie voor website van het jaar staat magnet.me als nieuwkomer tussen bekende namen als Monsterboard en Nationale Vacaturebank. “We nemen het als underdog op tegen de gevestigde orde”, vindt Schouten. De competitie loopt van 17 september tot 26 oktober.