Studenten kunnen schade muisarm verhalen op opleiding

Studenten die last hebben van repetitive strain injury (rsi) kunnen hun opleiding aansprakelijk stellen. De Arbowet, die werknemers moet beschermen tegen slechte arbeidsomstandigheden, geldt ook voor studenten.

De bond gaat studenten helpen bij het verhalen van de schade. Paul Ulenbelt van de FNV hoopt daarom dat studenten met rsi zich melden bij de bond.

De FNV maakt zich vooral zorgen over het toenemende gebruik van laptops in het onderwijs. De kans op rsi-klachten bij schootcomputers is groot omdat toetsenbord en beeldscherm niet kunnen worden losgekoppeld.

Veel opleidingen bieden hun studenten de mogelijkheid om tegen een lage prijs een laptop te kopen. Aan de Technische Universiteit Eindhoven (TUE) zijn de apparaten inmiddels gemeengoed geworden. Maar volgens een woordvoerder van de TUE wijst de universiteit studenten nadrukkelijk op de risico’s.

Niet iedere opleiding licht de studenten goed voor. Zo geeft de Utrechtse School voor Journalistiek geen informatie over rsi aan haar studenten. Terwijl de beroepsziekte onder verslaggevers veel voorkomt. Directeur Paula van Schaveren van de School voor Journalistiek reageert geschrokken: ,,We zijn tot nu toe heel erg met onze medewerkers bezig geweest, en hebben er niet echt bij stil gestaan dat studenten ook grote risico’s lopen. Bedankt voor het signaal.” (HOP/WvD)

De Arbowet, die werknemers moet beschermen tegen slechte arbeidsomstandigheden, geldt ook voor studenten. Als die tijdens hun opleiding in de lappenmand belanden door een slecht ingerichte werkplek kunnen zij de hogeschool of universiteit aansprakelijk stellen, meent de FNV. Een muisarm kan studenten voor jaren arbeidsongeschikt maken.