Studenten kritisch over internationalisering TU

Een forumdiscussie over internationalisering liet zien dat studenten minder enthousiast zijn dan bestuurders. Het waren voornamelijk leden en oud-leden van studentenraden en verwante belangenorganisaties die vorige week donderdag de internationaliseringsdiscussie bijwoonden in de aula.

De vraag of de laatste twee studiejaren in Delft volledig in het Engels gegeven moeten worden, hield de gemoederen het meest bezig. Wil de TU lesgeven in het Engels, doe dan eerst wat aan de taalvaardigheid van de Delftse docenten, was de boodschap. Een aanwezige in de zaal hoorde het vak ‘Risico’ eens aangekondigd worden met: ,,This subject goes over ramps.”

Ook op de stelling dat de TU een hoger collegegeld mag vragen dan andere universiteiten, werd afwijzend gereageerd. Het merendeel van de aanwezigen vond dat de TU eerst maar moet bewijzen tot de internationale top te behoren. Kwaliteit heeft zijn prijs, vindt de TU. Maar forumlid Elshout van Aegee vond dat niet helemaal juist, omdat de TU een monopoliepositie heeft op enkele opleidingsgebieden. ,,Studenten kiezen vaak niet voor een universiteit, maar voor een studie”, was haar redenering. Een enkeling in de zaal meende juist dat een dure opleiding de marktwaarde van studenten verhoogt.

Het idee om je eigen kamer tijdens afwezigheid te moeten afstaan aan een buitenlandse student vond evenmin een warm onthaal. ,,Ik moet er niet aan denken dat er iemand anders in mijn bed ligt”, betoogde Elshout. Forumlid Spiekerman vond dat maar ‘kneuterig’: ,,Je loopt er zelf ook tegenaan als je in het buitenland verblijft.” Een ander forumlid, Westdijk van het Interstedelijk Studenten Overleg, meende dat de universiteit haar huisvestingsprobleem wel heel gemakkelijk bij de studenten neerlegt.

Met de forumdiscussie sloten studentenpartijen Oras en Aag een campagneweek af waarmee zij hun bekendheid onder studenten willen vergroten. In mei worden de jaarlijkse verkiezingen gehouden.

Het waren voornamelijk leden en oud-leden van studentenraden en verwante belangenorganisaties die vorige week donderdag de internationaliseringsdiscussie bijwoonden in de aula. De vier stellingen die Flip van Dijk van de studentenraad voorlegde aan het forum, waren gebaseerd op de plannen van rector Wakker.