Studenten krijgen studiepunten voor moocs

Delftse studenten kunnen vanaf 2017 studiepunten krijgen voor moocs van zeven internationale universiteiten. Omgekeerd kunnen studenten van die universiteiten bij de TU en bij elkaar moocs volgen voor punten. Daarmee gaat een lang gekoesterde wens van de TU in vervulling.

De acht universiteiten bieden allemaal al massive open online courses (moocs) aan. Mooie programma’s, zei collegelid Anka Mulder donderdag 10 november tegen de studentenraad, maar nauwelijks gebruikt door studenten. Ze krijgen er immers tot op heden geen studiepunten voor.

Vandaar dat de TU het initiatief nam voor een ‘virtual exchange program’, een uitwisselingsprogramma waarbinnen studenten vanuit hun eigen stad moocs volgen van andere instellingen. Die moocs kunnen in overleg met de opleiding als keuzevak dienen of deel uitmaken van de vrije minor. Studenten kunnen er ook extra studiepunten mee verdienen.

Nakijken

De TU heeft nu overeenstemming bereikt met Rice University in Houston, de University of British Columbia in Vancouver, de University of Edinburgh, de École Polytechnique de Lausanne (EPFL), de University of Queensland (UQ) in Brisbane, de Australian National University (ANU) in Canberra en de Hong Kong University of Science and Technology (HKUST). Allemaal maken ze een selectie van moocs van docenten die bereid zijn tentamens te maken en na te kijken.

Dat tentamineren gebeurt op de eigen universiteit ‘in beschermde condities’. Volgens Ernst ten Heuvelhof, directeur onderwijs van de TU Extension School, worden verdiende studiepunten vervolgens omgezet naar het eigen systeem net zoals bij gewone exchange programma’s. Voor iedere mooc geldt een maximum aantal studenten dat zich kan inschrijven. “Dat doen we, omdat we geen idee hebben hoeveel studenten zich zullen aanmelden.” Toelating gebeurt in volgorde van aanmelding, gelijkelijk verdeeld over de deelnemende universiteiten.

Diplomasupplement

De moocs zijn gratis te volgen voor studenten van de acht instellingen. Zij brengen ook elkaar geen kosten in rekening. De proef start in februari 2017 met een beperkt aantal moocs, eind deze maand gaat de bijhorende website online. Vanaf september 2017 zal de ‘virtual exchange’ bestaan uit ongeveer veertig vakken, waarvan tien van de TU.

Voorbeelden van vakken zijn:

‘Greatest unsolved mysteries of the universe’ (ANU)

‘Chinese politics’ (HKUST)

‘The psychology of criminal justice (UQ)

‘Cellular mechanisms of brain function’ (EPFL)

Behaalde cijfers van Delftse studenten komen op hun cijferlijst is Osiris. Wanneer de mooc is goedgekeurd als onderdeel van het examenprogramma komt het cijfer ook op het diplomasupplement, met vermelding van de universiteit waar ze het vak hebben gevolgd.