Studenten klonen twitter

Drie Belgische studenten computerwetenschappen en informatica hebben een eigen variant op Twitter ontworpen. Met hun microblogdienst ‘Yelper’ kunnen berichten van 141 in plaats van 140 tekens worden verstuurd en volgers heten er ‘groupies’.

De makers van de ‘twitterkloon’, Wouter Devinck, Jeroen Verhulst en Niels Derdaele, benadrukken dat Yelper sterk is geïnspireerd op Twitter, maar dat hun dienst alleen voor ‘educatieve doeleinden’ is bedoeld. Om problemen te voorkomen hebben ze een andere programmeertaal gekozen dan de bekende microblogdienst. De studenten gaan bovendien de broncode van Yelper beschikbaar stellen, zodat anderen ervan kunnen leren.
Morgen presenteren de drie studenten van de Universiteit Gent hun project op de ‘Students to Business Day’ in Antwerpen. De naam ‘Yelper’ zou afkomstig zijn van het Engelse ‘to yelp’, dat keffen betekent. Inmiddels zijn er 699 gebruikers op Yelper. Er is ook een smartphone-applicatie voor Yelper.

Solink denkt dat vooral eerste- en tweedejaars studenten geïnteresseerd zijn in een kamer bij een oudere in huis. Volgens vrijwilliger Philip van Eijsden hebben sommige van hen er behoefte aan om hun start in het studentenleven te maken in een beschermde omgeving.
Zowel ouderen als studenten kunnen zich melden bij Solink. Is er een match, dan volgt een gesprek met een consulent. Als het klikt, ondertekenen de nieuwe huisgenoten een contract. Niet met elkaar, maar met de stichting. Daarin staat ook welke klusjes ze voor elkaar doen.

“De student doet af en toe een boodschapje en de oudere verzorgt bijvoorbeeld wekelijks een maaltijd”, zegt Solink-voorzitter Frans van Maanen, in het dagelijks leven huisarts. “Het contract loopt af als de student afstudeert, maar kan ook worden ontbonden als het onverhoopt niet meer klikt. Een consulent van de stichting houdt in de gaten of alles nog goed gaat.”
De huurprijs voor de kamer valt nooit hoger uit dan het puntensysteem voorschrijft. Met een deel van de huur wordt de stichting bekostigd.
Solink ging in april van start in Dordrecht, maar bemiddelt landelijk. Tot nog toe hebben zich meer ouderen dan studenten aangemeld en zijn er vijf matches. “Dat is minder dan gedacht, maar we willen zorgvuldig te werk gaan”, aldus Van Maanen.

Problemen verwacht hij niet. “De meeste studenten die zich tot nog toe hebben aangemeld, zijn zorgzaam ingesteld. Ze volgen vaak een sociale of medische opleiding of hebben wel eens vrijwilligerswerk voor ouderen gedaan. De bekende feestbeesten kiezen hier niet voor. Het selecteert zich vanzelf uit.”
In Delft zoekt Solink een oudere voor een student die in september wil gaan studeren. Hij wilde niet meewerken aan dit artikel.

www.solink.nl