Studenten klagen steeds minder over ‘Groningen’

Studenten hebben steeds minder klachten over de Informatie Beheer Groep (IBG) in Groningen, blijkt uit het jaarverslag 1998 van de Nationale Ombudsman.

Ombudsman M. Oosting, die klachten van burgers over de overheid onderzoekt, ontving vorig jaar 264 brieven over de IBG. In 1997 waren het er 369, in 1995 zo’n 500. Veel klachten gingen over onterechte vorderingen van studieschulden, al dan niet door deurwaarders. Maar een echte lijn viel niet te ontdekken, aldus het jaarverslag.

,,Het was een rustig jaar voor de IBG”, meldt Oosting. In tegenstelling tot eerdere jaren kreeg de instelling niet te maken met ‘allerlei wetswijzigingen’ voor de studiefinanciering, die ze snel moest doorvoeren.

Studenten kunnen sinds begin 1998 ook direct bij de IBG zelf klagen, aldus het jaarverslag. Dat hebben ze ongeveer 750 keer gedaan. “Slechts vijf procent van die klachten was formeel. De rest ging bijvoorbeeld over kleine dingen als uitblijven van een ontvangstbevestiging op een brief”, licht woordvoerder Jan van de Pelt van de IBG toe.

Over het USZO, de instantie in Groningen die uitkeringen voor het onderwijspersoneel verzorgt, kwamen vier jaar geleden nog 87 klachten binnen. Die waren terug te voeren op de hoge werkdruk, meldde de ombudman destijds. In 1997 gaf de minister van Onderwijs het USZO een laatste kans zijn leven te beteren. Dat heeft kennelijk geholpen: vorig jaar klaagden nog maar dertien mensen over de uitkeringsinstantie.

Ook de OV-studentenkaart BV doet het steeds beter. In 1997 stelde de Nationale Ombudsman hier 48 onderzoeken naar in. Het afgelopen jaar waren het er acht. Die gingen allemaal over studenten die hun kaart moesten inleveren. In zeven gevallen bleek dat niet te kloppen.

De Nationale Ombudsman had het vorig jaar over het algemeen drukker dan ooit. Er kwamen zeventien procent meer klachten binnen dan in 1997. Die stijging komt geheel voor rekening van de Immigratie- en naturalisatiedienst. (HOP)