Wetenschap

Studenten kijken live mee bij ooroperatie

Delftse masterstudenten biomedische technologie konden afgelopen vrijdag vanuit een collegezaal live meekijken met een ooroperatie in een Berlijns universiteitsziekenhuis.

3d-brilletjes voegen wat toe aan colleges op afstand. (Foto: Sam Rentmeester)

Het was een eenmalige gebeurtenis die naar meer smaakte. In het kader van het Europese onderzoeksproject Telestar legde het Berlijnse Universiteitsziekenhuis Charité afgelopen vrijdag een verbinding met een Delftse collegezaal. Eerstejaars masterstudenten van de opleiding biomedische technologie (34 van de 80) konden meekijken naar beelden uit de stereomicroscoop van München Surgical Imaging. Het Telestar-project heeft als doel om beelden uit de operatiekamer in te zetten voor consult op afstand of voor trainingsdoeleinden.

Technisch liep de verbinding uitstekend, vertelt docent John van den Dobbelsteen later. Hij was zelf onder de indruk van de diepte van de driedimensionale beelden, en van het gemak waarmee bepaalde delen konden worden gemarkeerd als vorm van augmented reality.

De studenten reageerden positief, vertelt Van den Dobbelsteen. Hij weet dat studenten graag meekijken bij operaties, en daar was dit geen uitzondering op. Wat deze vorm van meekijken bijzonder maakte was niet zozeer de technologie, maar het live erbij zijn. Ze hoorden de professor bij zijn uitleg en overwegingen. Een volgende keer zou Van den Dobbelsteen ook een audioverbinding willen hebben voor vragen van studenten om hun betrokkenheid nog verder te vergroten.

‘Een encoder, een beamer en wat brilletjes – meer heb je niet nodig’

Als docent probeert Van den Dobbelsteen studenten op verschillende manieren in contact te brengen met de chirurgische praktijk. Zo interviewt hij chirurgen en laat registraties zien van operaties. Toch haalt dat het niet bij een live-verbinding zoals vrijdag. Bovendien, heeft hij de indruk, is uitleg geven tijdens een operatie een vorm van onderwijs die medici vanuit hun gilde-achtige traditie erg goed ligt. Dus probeert Van den Dobbelsteen meekijksessies te organiseren in samenwerking met nabijgelegen ziekenhuizen. “Technisch is het geen probleem meer. Een encoder, een beamer en wat brilletjes – meer heb je eigenlijk niet nodig.”

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl