Studenten kiezen ‘Beste docent van de TU Delft’

Wie is de beste docent van de TU Delft? De twaalf studieverenigingen beantwoorden deze vraag de komende maanden tijdens de ‘Beste docent van de TU Delft verkiezing’.

Iedere faculteit kiest hun ideale docent. Deze acht facultaire winnaars strijden uiteindelijk voor een strenge jury om de eretitel.
Rector Jacob Fokkema en Anka Mulder, directeur onderwijs,- en studentenzaken, bedachten de verkiezing om meer aandacht aan goed onderwijs te geven. “De wetenschap wordt altijd al in het zonnetje gezet, maar goed onderwijs is minstens zo belangrijk”, zegt Fokkema. “Wetenschap en onderwijs zijn als een goed huwelijk: ze vullen elkaar aan. Maar vaak is er meer aandacht voor de wetenschap en dat willen we met deze verkiezing beter in balans brengen.”
De Leermeesterprijs zet uitmuntende hoogleraren al in het wetenschappelijke zonnetje, maar dat is voor de rector niet genoeg. “Bij de Leermeesterprijs gaat er veel aandacht naar de wetenschap. Tijdens de ‘Beste docent van de TU Delft verkiezing’ letten we vooral op de onderwijskwaliteiten van docenten.”
Het andere grote verschil tussen de Leermeesterprijs en de ‘Beste docent van de TU Delft verkiezing’ is de kiesmethode. Hoogleraren bepalen wie de leermeester wordt, de twaalf studieverenigingen kiezen de beste docent. “De studenten zijn de consumenten van het onderwijs. Zij kunnen het beste bepalen wie de beste docent is”, zegt de rector.
De twaalf studieverenigingen mogen ieder hun ideale docent naar voren dragen. Dat levert uiteindelijk acht kandidaten voor de eretitel van beste TU-docent op. Deze facultaire verkiezing vindt plaats tussen mei en juni. In de laatste week van september worden de acht genomineerden bekend gemaakt. In oktober mogen de studieverenigingen hun ideale docent promoten met een voordracht. De jury, bestaande uit twee leden van de studentenraad, een lid van de studieverenigingenraad en de rector bezoeken ook nog een college of practicum van de genomineerden. “Ik let er vooral op of een docent spraakmakend, enthousiasmerend en geïnspireerd is”, zegt de Fokkema. “Een docent moet studenten kunnen boeien en al zijn of haar kennis goed en efficiënt overbrengen op studenten. Zonder poespas, en met mooie voorbeelden. Volgens mij zijn die criteria erg logisch, want als je die kwaliteiten niet bezit kun je geen beste docent worden.”
Na het praktijkbezoek bepaalt de jury dan ook wie de beste TU-docent is, en legt het voorstel voor aan het college van bestuur (CVB). Als het cvb het voorstel goedkeurt, krijgt de uiteindelijke winnaar de eretitel van beste TU-docent tijdens de Dies, in januari. “Dat geeft aan dat we het een prestigieuze prijs vinden”, aldus de rector.
Naast de eretitel ‘Beste docent van de TU Delft’ krijgt de winnaar ook een geldbedrag van tienduizend euro. Vijfduizend hiervan moet besteed worden aan onderwijsverbeteringen, de andere vijfduizend euro is een persoonlijke prijs.

Last week the Faculty of Aerospace Engineering officially unveiled the newly renovated Delft Aerospace Structures & Materials Laboratory (DASML), known affectionately as ‘The Aeroplane Hall’. The DASML has been the birthplace of countless innovations in the field of aerospace engineering, the most well-known of which is a composite material called ‘Glare’. The newly-renovated laboratory will ensure that the Faculty of Aerospace Engineering is even better equipped to develop cutting-edge technologies. Examples of innovations developed at the DASML include a 350-ton fatigue bench and a precision milling machine.