Studenten kamperen op Binnenhof

Studenten kamperen vandaag op het Binnenhof om de aandacht te vestigen op de hoge kamernood. Volgens de studenten krijgt het probleem op landelijk en lokaal niveau te weinig aandacht. Grote boosdoener is de koppelingswet die dit jaar voor studenten in werking moet treden.

Volgens de Landelijke Studentenvakbond (Lsvb), die de actie op het Binnenhof organiseert, zijn de gevolgen van de wet groot. Illegaal huren met behoud van uitwonendenbeurs is er niet meer bij. Verhuurders lopen het risico problemen te krijgen met de belastingdienst en haken af. Hierdoor slinkt het aantal kamers op een toch al gespannen markt.

De Lsvb vindt dat gemeenten veel te weinig doen om voor voldoende studentenhuisvesting te zorgen. (HOP)

Volgens de studenten krijgt het probleem op landelijk en lokaal niveau te weinig aandacht. Grote boosdoener is de koppelingswet die dit jaar voor studenten in werking moet treden. Deze maakt het mogelijk administraties van bijvoorbeeld de Informatie Beheer Groep (IBG) en het bevolkingsregister te koppelen. Zo kunnen studenten worden opgespoord die een uitwonendenbeurs krijgen, maar bij hun ouders zijn ingeschreven.