Studenten ict spieken het meest

Studenten spieken en plagiëren steeds vaker. Vooral studenten in computerwetenschappen zijn niet vies van wat jatwerk. Dat stellen onderzoekers van de Amerikaanse Stanford University.

De prestigieuze universiteit gebruikt een speciaal programma dat plagiaat opspoort. In tien jaar tijd is het aantal onderzochte gevallen van plagiaat verdubbeld van 52 naar 123 per jaar op een studententotaal van negentienduizend.

In 23 procent van de gevallen ging het om plagiaat door studenten computerwetenschappen, terwijl die maar 6,5 procent van de studentenpopulatie uitmaken.

Hun grote aandeel zou voortkomen uit de frustratie waarmee iedere ict’er te maken krijgt als een computerprogramma niet werkt zoals het zou moeten. Eén verkeerd teken kan er al voor zorgen dat een code niet werkt. De verleiding om een werkende code van een ander te gebruiken wordt dan groot.

Bovendien is het vaak niet moeilijk om zo’n code te kopiëren en in eigen werk te plakken. Studenten vergeten echter dat diefstal dankzij diezelfde automatisering ook eenvoudig is op te sporen.

In de meeste gevallen werden de regels overtreden door studenten die samen aan een opdracht werkten, terwijl die individueel moest worden uitgevoerd. Ook werd informatie van internet gebruikt zonder bronvermelding.

Studentenpartij Stip en Groenlinks Delft maken zich zorgen over het aantal fietsparkeerplaatsen rond het station. Dat aantal is nu al te klein, stellen beide partijen, en het tekort dreigt volgens hen in de toekomst nog nijpender te worden. De verwachting is dat de komende jaren duizenden extra studenten naar Delft komen door de komst van de hogescholen en de groei van de TU. Op langere termijn verwacht de gemeente dat er hierdoor en ‘door landelijke en lokale ontwikkelingen’ twaalfduizend stallingen nodig zijn. Dit schrijft het college in antwoord op vragen van Stip en Groenlinks. De parkeerplaatsen zijn vooral rond het station nodig. Dat betekent dat het aantal stallingen daar (nu 6000) bijna moet verdubbelen. Waar de stallingen komen is nog onduidelijk.