Studenten helpen markt ondernemers

Drie studenten wilden graag iets goeds doen tijdens de coronacrisis en gingen Haagse marktondernemers helpen. Ze wonnen er een studentenwedstrijd mee.

Yasin Sagdur (links), Dolf Verheul (midden), Tom van Doorn (rechts) en vrienden die kwamen helpen bij de bezorging. (Foto: Lokale Markten)

TU-studenten Yasin Sagdur, Dolf Verheul (masterstudenten bij de faculteit TBM) en de masterstudent Tom van Doorn (Erasmus Universiteit Rotterdam) hebben gezamenlijk het initiatief Lokale Markten opgezet. Ze maakten een website om online te kunnen winkelen op de markt en gingen de producten bij mensen thuis bezorgen. Ze wonnen er de eerste prijs mee in een nationale studentenwedstrijd voor startups met oplossingen voor de coronacrisis. Delta sprak met Yasin Sagdur.

Wat houdt jullie idee in?

“Toen corona een probleem werd in Nederland, wilden we graag andere mensen helpen. We gaan vaak naar de markt en missen het om daar onze boodschappen te kunnen doen. Tom kwam met het idee om marktondernemers te helpen. We hebben een pilot opgestart in Den Haag.”

Wat houdt jullie initiatief in?

“Veel markten mogen niet open. Veel marktondernemers weten niet hoe zij een webshop moeten opzetten. Daar helpen wij ze een handje mee. De consument kan via onze website digitaal de verschillende marktkraampjes af en een bestelling plaatsen. Wij bezorgen de producten.

Er doen al zestien marktondernemers mee. We zien dat veel ondernemers interesse hebben om zich aan te sluiten bij ons project. Ook krijgen we positieve berichten van klanten. Dit geeft ons energie. We vinden het belangrijk dat de identiteit van de ondernemers behouden wordt. Daarom heeft elke ondernemer een eigen pagina op de website. Veel mensen die naar de markt gaan, bouwen namelijk een band op met de ondernemers.”

Hoe zorgen jullie ervoor dat mensen Lokale Markten kennen?

“Vooral via mond-tot-mondreclame. De marktondernemers delen het initiatief enthousiast met hun klanten. Daarnaast hebben we aandacht gehad in Haagse nieuwsbladen en op de radio. We hebben bijna geen geld aan marketing uitgegeven. Op sociale media staan video’s waarin marktondernemers vertellen over hun producten. We willen zo de authenticiteit van de markt behouden.”

Wat zijn jullie toekomstplannen?

“We willen zoveel mogelijk ondernemers helpen. We zijn gestart op de Haagse markt, maar Rotterdam staat ook op de planning. We gebruiken het geld dat we hebben gewonnen bij de studentenwedstrijd om het team uit te breiden. We focussen ons op onze studie, maar alle vrije tijd besteden we aan dit project We hebben afgesproken dat we zodra we klaar zijn met onze studies, we ons fulltime gaan inzetten voor Lokale Markten.”

En als de markt weer open mag?

“De ondernemers willen graag door met het project, ook als de markten weer open gaan. Sommige mensen vinden het namelijk makkelijker om de producten online te bestellen. Daarnaast vinden klanten het nu met corona niet prettig om op een drukke markt te lopen.”

Wil je meer weten? Kijk op de website Lokalemarkten.nl

Lokale%20markten%203.jpg

Dolf Verheul (linksboven), Tom van Doorn (rechtsboven) en Yasin Sagdur (onder).

Muriël van Oers / Freelance redacteur