Studenten halen geld op voor Voedselbank

Studentencorpora komen niet altijd positief in het nieuws, en het Delftsch Studenten Corps lijkt daarop geen uitzondering. De stichting Leven in Delft (LiD) werkt echter hard om het imago op te poetsen en organiseert het hele jaar door goede-doelenacties in Delft.

De stichting Leven in Delft zamelde geld in voor de Voedselbank.

Stichting Leven in Delft is een paar jaar geleden opgericht door leden van het DSC. Anne Nederhorst is studente medische natuurwetenschappen aan de VU en doet pr voor LiD. “De stichting is opgezet om de kloof tussen studenten en bewoners te verkleinen. Om dat te bereiken organiseren we veel verschillende goede-doelenacties in Delft. We willen laten zien dat we niet alleen studenten zijn die veel drinken, maar dat we ook goede dingen doen in Delft”, vertelt ze.

Een voorbeeld van zo’n actie is de geldinzameling voor de Voedselbank in Delft. LiD heeft voor de tweede keer een actie georganiseerd binnen het corps waarbij leden geld konden doneren voor pakketten voor de Voedselbank. Elke week geeft de Voedselbank 420 pakketten uit aan arme gezinnen in Delft. Woensdagochtend zijn de leden van de stichting naar de Jumbo supermarkt gegaan om de pakketten van deze week op te halen en naar de Voedselbank te brengen. Het geld dat overbleef is overhandigd in de vorm van een cheque. “Vorig jaar hebben we ongeveer 2200 euro opgehaald, en dit jaar zijn we daar dik overheen gegaan met 3666 euro. Dat is dus nice”, zegt Nederhorst.

Dit jaar viert het corps het 34ste lustrum

De inzameling voor de Voedselbank is niet de enige actie die de stichting organiseert. “We gaan bijvoorbeeld elk jaar met ouderen uit verzorgingshuizen naar de Keukenhof, we organiseren een kerstdiner voor daklozen en met Pasen verstoppen we paaseitjes voor kinderen uit de buurt. Het doel is om bewoners met studenten in contact te brengen.”, aldus Nederhorst. Dit jaar viert DSC zijn 34e lustrum. In het weekend van 1, 2 en 3 juni organiseert Leven in Delft de zogeheten ‘Delftse Dagen’ en zullen er verschillende activiteiten plaatsvinden in en rondom Delft, zoals buurtborrels en livemuziek. “Het is een weekend voor de buurt, waarin we samen met bewoners en studenten een leuke tijd kunnen hebben.”

Stagiair Nora de Vries

n.l.devries@tudelft.nl