​Studenten gezocht voor woongroep

Inwonen bij een woongroep voor verstandelijk beperkte jongeren? Leuke dingen met ze doen en daarmee een deel van je huur terugverdienen? Een groep ouders zoekt vier TU-studenten. En een pand.

De ouders hebben zich verenigd in stichting De Blauwe Parel waarmee ze een woongroep willen opzetten voor twaalf tot zestien jongeren met een licht verstandelijke beperking. Die jongeren, in de leeftijd van achttien tot dertig jaar, gaan overdag naar de dagbesteding en krijgen vanuit hun persoonsgebonden budgetten professioneel ingehuurde zorg en begeleiding.

Een deel van die begeleiding willen de ouders laten geven door vier inwonende studenten die verplicht een aantal uren per week iets leuks doen met de jongeren, zoals een filmpje pakken, bowlen of computer- of kookles geven. In ruil daarvoor verdienen de studenten uit de persoonsgebonden budgetten een deel van hun huur terug.

Geen zorgverlenen

Het is ‘absoluut niet de bedoeling’ dat de studenten lichamelijk zorg gaan verlenen, benadrukt Paola van der Spek van De Blauwe Parel. “Zorg wordt ingekocht door zorgleveranciers en overdag zijn onze jongens en meiden niet thuis. Voor studenten zijn er de leuke dingen en wij zijn veel duurder uit als we die moeten inkopen, zeg ik eerlijk.”

En de verstandelijke beperkingen? Volgens Van der Spek krijgen de jongeren een zogeheten zorgzwaartepakket (zzp) dat ligt tussen 3 en 5. Ter vergelijking: een zzp van 7 is extreem zwaar. “Mijn dochter bijvoorbeeld kan best goed praten, maar kan niet in haar eentje naar de stad. Ze heeft geen benul van geld en is niet mobiel zelfstandig. Ze is maatschappelijk een beetje geïnteresseerd, maar de wereld ‘daarbuiten’ is onveilig.”

Werkgelegenheid

Aan de woongroep gekoppeld, maar dan via een aparte stichting, hebben de ouders een werkgelegenheidsproject op het oog. Ze denken aan een lunchcafé a la Brownies & downieS, Tosti van Josti, maar ook aan een of meerdere lokale bedrijfjes die bereid en in staat zijn om van de participatiewet jonge mensen met een beperking te laten werken. Dat mogen de jongeren uit de woongroep zijn, maar dat moet niet.

Hoe groot de woongroep met verstandelijk beperkten uiteindelijk wordt, is nog niet helemaal duidelijk. Als er zestien jongeren in gaan wonen, worden die verdeeld in twee groepen van acht. Dan is er volgens Van der Spek sprake van twee gezamenlijke woonkamers en twee keukens.

Delftse campus

De ouders zijn nog op zoek naar een pand. In Rijswijk of Den Haag, maar het liefst in Delft. Ze werken daarvoor samen met de Stichting Herontwikkeling tot Studentenhuisvesting. “We hebben gekeken in de TU-wijk maar die grond is niet van de gemeente. Hoe leuk zou het zijn als studenten bouwkunde een pand ontwerpen dat energieneutraal is? Delft wil immers kenniswerkers behouden. En hoe leuk zou het zijn als dit project op de campus zou komen en klanten vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning hier tewerkgesteld worden? Het gaat erom dat er een gemeente opstaat die een pand zoekt.”

Toch is Van der Spek optimistisch. “Dit gaat gewoon lukken. Ons initiatief verenigt drie dingen: wonen, bijverdienen en de participatiemaatschappij promoten. Het gaat om een goede doelgroep en een goed plan met huurders van wie je zeker bent, want die gaan er nooit meer uit.”

Interesse? info@deblauweparel.nl