Studenten gezocht voor duurzame testwoningen

Een jaar lang op de campus wonen in een duurzame studentenkamer waarmee onderzoekers innovaties testen? Meld je dan aan bij Duwo voor de eerste twee testwoningen op The Green Village.

(Foto: Connie van Uffelen)

Studenten die geïnteresseerd zijn in duurzaamheid en nog een woning zoeken per september, kunnen zich aanmelden voor testwoningen aan de Van den Broekweg in de TU-wijk. Sinds kort staan daar twee zelfstandige, gestoffeerde houten studio’s van elk 30 vierkante meter, met een eigen keuken, douche en toilet. In het najaar komen er nog twee en op termijn staan er twintig.

Onderzoek in en rondom je woning

The Green Village is een proeftuin voor studenten, onderzoekers, kennisinstellingen, bedrijven, maatschappelijke organisaties en overheden die innovaties in duurzaamheid willen onderzoeken, testen en ontwikkelen. Met de verhuur van de studentenwoningen kan Duwo bijvoorbeeld onderzoek doen naar flexibele woonruimte, innovatief beheer en lager energieverbruik.

Onderzoek in en rondom je woning

Ben je geïnteresseerd in duurzaamheid en zoek je nog een woning per september, dan kun je je aanmelden voor testwoningen aan de Van den Broekweg in de TU-wijk. Sinds kort staan daar twee zelfstandige, gestoffeerde houten studio’s van elk 30 vierkante meter, met een eigen keuken, douche en toilet. In het najaar komen er nog twee bij en op termijn staan er twintig.

Onderzoek in en rondom je woning

‘Het zou zomaar kunnen dat je voor een waterexperiment met een rubberbootje je woning uit moet’

Het interieur van de studentenwoning op The Green Village (Foto: Connie van Uffelen)

Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat andere partijen een nieuw soort energiezuinige wasmachine, nieuwe energiesystemen of waterbergende polderdaken komen testen, legt manager marketing & communicatie van The Green Village Serge Santoo uit. “Daar moet je affiniteit mee hebben en je moet er tegen kunnen dat er af en toe een onderzoeker over de vloer komt om wat testen te doen.”

Feedback

Het is volgens Santoo de bedoeling dat bewoners feedback geven over de gebruikte innovaties in én rondom hun huis. “Het zou bijvoorbeeld zomaar kunnen dat het plein voor je woning een keer onder water wordt gezet voor een waterexperiment en dat je misschien met een rubberbootje je woning uit moet.”

De studio’s zijn circulair ontworpen, ofwel: met hergebruikte materialen. Ze zijn energie-efficiënt en voorzien van een warmtepomp voor een warmte terugwininstallatie. Er staan al een wasmachine en een koelkast. De kale huur is 390 euro per maand en daar komt nog 20 euro aan energiekosten bij.

Er zijn al enkele tientallen geïnteresseerden, maar studenten kunnen zich nog aanmelden via de website van Duwo. Stuur daarvoor een motivatiebrief naar info@thegreenvillage.org. Huurders mogen maximaal een jaar in de studio’s wonen. Volgens Santoo is het goed als studenten rouleren, zodat de feedback telkens vanuit een wat andere hoek komt. Voor studenten die vanuit een andere Duwo-woning naar The Green Village verhuizen is er een terugkeergarantie naar een Duwo-woning.

Aan de achterzijde van de testwoningen wordt nog hard gewerkt aan de bestrating. (Foto: Connie van Uffelen)
Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl