Studenten gesnapt op Facebook

Wil je spieken bij een tentamen, bespreek dat dan niet op Facebook. Twee Belgische studenten kregen op grond van hun online gesprekken een nul voor een toets. Terecht, oordeelde de landelijke raad voor examenbetwistingen.

“Help je mee?” “Altijd hè.” In de Facebook-gesprekken, gepubliceerd op de website van De Standaard, bespraken de studenten hoe ze zouden samenwerken op het tentamen. Voor de toets verdeelden ze de stof. Achteraf schepten ze op: “Als dat geen samenwerking was op het tentamen.” Toen iemand waarschuwde dat de school de berichten misschien kon lezen, schreef één van de studenten: “Ik denk het niet hoor.”

Surveillanten hadden de twee zien praten tijdens het tentamen, maar vonden geen hard bewijs dat ze hadden gefraudeerd. Na klachten van medestudenten stuitte de hogeschool op het Facebook-verkeer, en liet hen alsnog zakken voor de toets. De landelijke raad voor examenbetwistingen gaf de school gelijk: online gesprekken zijn een geldig bewijs voor fraude. De boodschap: laat niet iedereen je Facebook-pagina lezen. En als je echt wil spieken, stuur elkaar dan een mail.

Studeer je industrieel ontwerpen?
“Nee, ik ben bachelorstudent luchtvaart- en ruimtevaarttechniek. Ik volg een minor bij IO.”

Waar kom je oorspronkelijk vandaan?
“Ik kom uit Duitsland en ben L&R gaan doen, omdat ik graag mijn bachelor in het Engels wilde volgen. In Duitsland kon dat niet.”

Hoe bevalt het hier?
“Op de universiteit bevalt het heel goed. Alleen mijn woonsituatie is wat minder.”

Hoezo?
“De universiteit probeert te helpen bij huisvesting, maar doet eigenlijk niet genoeg. Het is erg moeilijk om een goede kamer te vinden. De eerste twee jaar ging het nog relatief gemakkelijk via Duwo. Maar aan de Marcushof, waar ik toen woonde, mochten bachelorstudenten zoals ik maar één jaar blijven wonen. We hebben toen wel een truc gevonden om een tweede jaar af te dwingen, maar dit jaar was het echt afgelopen.”

En nu?
“Nu ben ik verhuisd naar Rotterdam, maar daar woon ik in een niet al te best pand. Het is slecht geïsoleerd, dus heel koud. Gisternacht kon ik bijvoorbeeld niet languit liggen, omdat ik anders te snel afkoelde. Maar het is wel goedkoop.”

Hoe lang duurt het reizen?
“Ik fiets meestal en dat duurt ongeveer veertig minuten. Als er geen sneeuw ligt.”

Hoe bevalt de studie?
“L&R is moeilijker dan ik had verwacht. Als ik alles op tijd had willen halen, dan had ik niet nog een leven buiten mijn studie kunnen hebben.”

Wat doe je verder zoal?“Ik slaap veel. Nee, grapje. Ik woonde eerst in die internationale studentenwoningen en daar gebeurde altijd wel iets, omdat er veel mensen wonen. Ik vind het eigenlijk vooral leuk om met mensen te praten.”

‘Help je mee?’ ‘Altijd hè.’ In de Facebook-gesprekken, gepubliceerd op de website van De Standaard, bespraken de studenten hoe ze zouden samenwerken op het tentamen. Voor de toets verdeelden ze de stof. Achteraf schepten ze op: ‘Als dat geen samenwerking was op het tentamen.’ Toen iemand waarschuwde dat de school de berichten misschien kon lezen, schreef één van de studenten: ‘Ik denk het niet hoor.’