Studenten geëvacueerd wegens koolmonoxide

Met de aankoop van koolmonoxidemelders hebben studenten aan de Markt vannacht een drama voorkomen.
Vorige week woensdag hadden de studenten koolmonoxidemelders gekocht, omdat ze al een tijdje problemen hadden met hun verwarming.

Er was iets mis met de cv-ketel. Klusjesmannen die door hun huisbaas waren ingehuurd repareerden de ketel. De studenten vertrouwden het echter niet en kochten een aantal koolmonoxidemelders. Toen ze de batterijen erin stopten gaven de melders al gaswaardes aan van dertig parts per million (ppm), waar die rond de nul horen te liggen.

Hoewel de problemen vorige week leken te zijn opgelost, zagen de studenten de gaswaardes op hun melders toch weer stijgen. “In alle kamers lagen ze boven de 30 ppm, in één kamer was die 45 en bij de geiser 116”, zegt voormalig TU-studente Christine de Jong die nu psychologie studeert.

Evacuatie

Na enige aarzeling besloten de studenten gisteravond rond half twaalf de brandweer te bellen voor advies. Die kwam, tot grote schrik van de studenten, samen met twee politiewagens en vijf ambulances. “Ik dacht: waarom hebben we überhaupt getwijfeld of we moesten bellen?”, zegt studente industrieel ontwerpen Bianca Koppen.

Alle negen bewoners en hun drie gasten werden geëvacueerd. De brandweer ging met gasmaskers en zuurstof naar binnen. “Daar schrok ik wel van”, zegt De Jong. Alle studenten werden in de ambulances gecontroleerd op koolmonoxideconcentraties in hun bloed, maar niemand hoefde naar het ziekenhuis.

Ventilatie

De oorzaak van het probleem is een defecte cv-ketel in de koffiezaak op de begane grond. De installatie werd uitgezet, de kamers geventileerd en anderhalf uur later mochten de studenten weer naar binnen. Op advies van de brandweer kreeg de koffiezaak een stookverbod van de gemeente, totdat het probleem is verholpen. De manager van de zaak had vanochtend al een loodgieter over de vloer.

Veel geslapen hebben de studenten vannacht niet. Een enkeling voelt zich niet veilig en wil naar een andere woning als dit probleem niet serieus wordt genomen door de huisbaas. De huisbaas was niet bereikbaar voor commentaar. De Jong zegt zich niet minder veilig te voelen. “We hebben het raam meestal openstaan. Ik trek dan gewoon een trui aan. Vannacht heb ik ook met een trui aan geslapen. De brandweer zei dat er geen direct gevaar was.”

Fataal

De brandweer laat weten dat het “heel slim” was van de studenten om koolmonoxidemelders in huis te halen, naast de rookmelders die de huisbaas had geregeld. “Koolmonoxide is een gemeen goedje: je ruikt en proeft het niet”, zegt woordvoerder Berry Wasmus. “Van koolmonoxide kun je vage klachten krijgen zoals hoofdpijn, misselijkheid en griepverschijnselen. Als het in grotere concentraties aanwezig is, kan het fataal zijn.”

Een van de studenten vroeg vannacht nog aan de brandweer hoe vaak het giftige gas fataal was. Het antwoord luidde: tienmaal per jaar. Daarom raden de studenten iedereen aan om koolmonoxidemelders in huis te nemen. Zeker in oudere panden met een geiser. “Die moet je elk jaar laten controleren”, zegt Koppen. “Door een gecertificeerd bedrijf”, voegt De Jong daar aan toe. “Better safe than sorry.”

Lees hier meer over koolmonoxide.