Studenten gaan duurzaamheid TU meten

Een groep studenten gaat onder de naam SMART Campus meten hoeveel energie, water en materialen de gebouwen en onderdelen op de campus precies verbruiken. Ook willen zij de TU verduurzamen, onder meer door wetenschappelijk duurzaamheidsonderzoek op de universiteit zelf te laten testen.

SMART Campus (sustainability monitoring and research team) is op 16 oktober van start gegaan met een bijeenkomst voor studenten en onderzoekers. Samen hebben zij nagedacht over hoe duurzaamheid is te meten en te stimuleren.

Masterstudent sustainable energy technology Barend Dronkers leidt het initiatief. Hij zoekt nu naar studenten die met hem een strategie willen schrijven en die projecten onder hun hoede willen nemen. Afhankelijk van hun opleiding kunnen zij daar studiepunten voor krijgen.

Dronkers werkte in Canada drie jaar voor Shell. Daar deed hij veel aan duurzaamheid. Bedrijven als Shell, vertelt hij, maar ook universiteiten als ETH Zurich, MIT en Harvard stellen jaarlijks een document op dat inzichtelijk maakt hoe het staat met de eigen duurzaamheidsactiviteiten. De TU heeft zoiets niet. “We doen hier veel onderzoek naar duurzaamheid en in het onderwijs is er veel aandacht voor. Maar er is een gat tussen de theorie en wat we op de campus zelf doen”, aldus Dronkers.

W
ant hoe duurzaam of niet-duurzaam is de TU? Het liefst zou Dronkers op ieder gebouw een meter plaatsen die iedereen laat zien hoe dat gebouw het doet. Of een app lanceren, die per studie de voetafdruk berekent. (de voetafdruk is een eenheid die uitdrukt hoeveel aardoppervlak nodig is om in jouw energieverbruik te voorzien). Maar dan moeten eerst hele precieze gegevens beschikbaar komen. Het gaat dan over energie- en waterverbruik, catering, omgang met gevaarlijke stoffen, CO2-uitstoot, landgebruik en afvalverwerking.

Is eenmaal bekend hoe de TU ervoor staat, dan wil SMART Campus projecten opstarten om de duurzaamheid te vergroten. Bijvoorbeeld door zonnepanelen te plaatsen op alle TU-gebouwen, door IO-studenten zuinige koffieapparaten te laten ontwerpen of door een kas met lokaal voedsel te openen op de campus. Ook moet de campus een levend lab worden waar duurzaamheidsonderzoek dat plaatsvindt op de TU zelf uitgetest kan worden.

SMART Campus werkt samen met de directie facilitair management en vastgoed, het Delft Energy and Enviroment Initiative, Ecolution en de Energy Club. Er moet nog een hoop gebeuren. Ongeveer tien jaar geleden sprak de TU al af dat ze elk jaar twee procent minder energie zou gaan gebruiken, per hoofd van de TU-gemeenschap. Dat is niet gelukt. De universiteit bleef steken op hetzelfde niveau als toen. Op zich al een hele prestatie, vindt Dronkers, aangezien er in de tussentijd vele computers en andere elektrische apparaten zijn bijgekomen.

Contact via smartcampus@tudelft.nl