Studenten en buschauffeurs steunen elkaar

Actievoerende studenten verklaren zich solidair met het personeel in het openbaar vervoer. Vorige maand hadden buschauffeurs en conducteurs hun steun al aan de studenten gegeven.

Deze week voert het personeel van vervoersbedrijven in de grote steden actie tegen bezuinigingen op het openbaar vervoer. De studenten schrijven: “Het kabinetsbeleid kan rekenen op steeds meer verzet vanuit onder andere ambtenaren, studenten, de brandweer, het speciaal onderwijs en de kunst. We zouden ons in elkaars strijd moeten herkennen en elkaar moeten steunen. Op die manier kunnen we het kabinet het vuur aan de schenen leggen en dwingen haar asociale plannen in te trekken.”

De actievoerders in het openbaar vervoer onderschrijven die boodschap: “Onderwijs en openbaar vervoer liggen allebei onder vuur. Wij hebben dezelfde overheid tegenover ons.”

De studenten die zich hebben verenigd in ‘studenten in actie’, verzetten zich tegen het “asociale en kortzichtige beleid” van staatssecretaris Zijlstra. Volgende week dinsdag demonstreren zij op het Plein in Den Haag. Daarvoor hebben zich op Facebook inmiddels meer dan vierhonderd studenten aangemeld.

“Voor het culturele leven hoef je hier niet te zijn”, zegt ing. Daan van der Schroeff (33). Op het podium naast hem speelt een rockband niet al te beste muziek. In Amsterdam ging hij zeker eens per week, maar liever vaker naar een concert. “Ik was laatst bij mijn broertje, die in Tokio woont. De culturele scene daar is echt om jaloers op te worden.”
Van der Schroeff is in Singapore om een fabriek te bouwen voor Shell. Die zet het zware residu uit de Bukom-raffinaderij om in ethyleen. Dat gaat weer naar een andere fabriek op het complex, om er grondstoffen voor onder andere de autoindustrie van te maken. “Van het residu maken ze nu vaak stookolie”, zegt Van der Schroeff.
In Nederland werkte hij al twee jaar aan de ontwikkeling van het elektrische distributiesysteem van de fabriek. Na zijn studie elektrotechniek – die hij begon in Delft en afmaakte in Rijswijk – werkte hij bij ingenieursbureau CB&I Lummus aan allerlei plannen. “Het is leuk om ze eens uit te voeren”, zegt Van der Schroeff die met zijn kantoor midden in de actie zit: vlak naast de flare – een vuurspugende schoorsteen – van de fabriek.
Van der Schroeff stapt iedere dag om zes uur zijn bed uit, ook op zaterdag. En hij is zelden voor half acht thuis. Maar de verantwoordelijkheid die hij krijgt, maken de lange dagen meer dan goed. “Als er iets gebeurt, kijken ze meteen naar jou. Dan moet je maar zien hoe je het oplost.”