Studenten eisen recht op instemming bsa

Volgens de studentenraad kan een beslissing rond het bindend studieadvies (bsa) alleen genomen worden met zijn instemming. Het college van bestuur is niet van plan de studenten die instemming te geven.

In het studentenstatuut staat expliciet vermeld dat de studentenraad (sr) slechts adviesrecht heeft bij de invoering van een bindend studieadvies. Desondanks denkt de sr recht te hebben op instemming. “In het verleden hebben we er een advocaat naar laten kijken”, vertelde Menno van der Kamp van de studentenraad tijdens de laatste overlegvergadering met het college. “Het was zijn inschatting dat een invoering van het bsa zo ingrijpend is, dat het opgevat moet worden als een onderwijsvernieuwing en daarom thuis hoort in het instellingsplan.” En op het instellingsplan heeft de sr (samen met de ondernemingsraad) instemmingsrecht.
Het college wil hiervan niets weten. “Het statuut is er om orde te scheppen en nu wil de studentenraad dat opeens veranderen. Dat kan ik niet aanraden”, zei collegelid Paul Rullmann tijdens de vergadering. Hij vervolgde: “Ik deel de redenering van de sr niet. Het bsa is weliswaar belangrijk, maar niet zo alomvattend dat het in een instellingsplan thuishoort. Dit is een onderdeel van de ontwikkeling van onze onderwijspraktijk, niets meer.”
De studentenraad benadrukte dat het bsa acht jaar geleden juist wel in het instellingsplan stond. Van der Kamp: “Destijds heeft de studentenraad het bsa ‘uitgeruild’ met een uniforme jaarindeling.” Men keurde die jaarindeling – waarvan het huidige semestersysteem het gevolg is – toen goed om het bsa van tafel te halen.
Maar de tijden zijn veranderd, volgens Rullmann. Directeur onderwijs en studentenzaken Anka Mulder: “De discussie is normaler geworden, ook op andere universiteiten.”
Uitkomst van de onenigheid tussen college en sr is deze week een nieuw informeel, maar besloten, overleg over het bsa. Van der Kamp: “We willen daar ons standpunt duidelijker maken, nogmaals uitleggen waarom we tegen het bsa zijn en aandacht vragen voor alternatieven.”
De volgende stap is nog onduidelijk. “Wij zijn er tegen, het college is er voor. Het is de vraag hoe hard we tegenover elkaar komen te staan.” Van der Kamp sluit eventuele juridische stappen niet uit. “We zijn de juridische procedure aan het verkennen. We laten een advocaat naar de wettelijke kaders kijken. Als hij stelt dat het bsa in een instellingsplan hoort, dan moet het erin. Of het college dat ontkent of niet.”
De studentenraad had verder ook kritiek op de vijftig-procentnorm: studenten zouden voor hun bsa dertig van de zestig studiepunten moeten halen. Van der Kamp: “Maar bij die norm tellen de augustusherkansingen niet mee, waardoor twintig van de zestig studiepunten niet herkanst kunnen worden.” Ook deze kritiek zal in het overleg nogmaals aan de orde komen.