Studenten Corps massaal aan de diarree

Het Delftsch Studenten Corps heeft zijn introductieweek afgelopen weekend twee dagen stilgelegd vanwege een uitbraak van het norovirus. Zo’n tachtig van de 350 eerstejaars kregen last van diarree en braken.

Het corps hoorde op vrijdag 24 augustus van de eerste zieken. Alle symptomen leken op die van het norovirus: een á twee dagen diarree en/of braken . “We hebben toen de zieken gescheiden: ze moesten naar huis en als ze beter waren mochten ze weer komen”, zegt president Rutger Rozendaal. Ook werden er maatregelen genomen voor de hygiëne door schoon te maken met antibacteriële middelen.

Toen er echter nieuwe meldingen bleven komen, besefte het corps dat het beter was het introductieprogramma een tijdje stil te leggen. Na overleg hierover met de GGD Zuid-Holland West gebeurde dat afgelopen weekend. “Op zaterdagochtend zijn we gestopt, zodat iedereen in isolatie kon uitzieken”, zegt Rozendaal. Op zondagavond en maandagochtend zijn we weer doorgegaan.”

Het corps onderhoudt regelmatig contact met de GGD. “Ze moeten altijd een plan indienen over hygiëne waarbij de GGD wordt betrokken”, zegt Kioe Bing Yap, arts infectiebestrijding van GGD Zuid-Holland West. “Hygiëne is het belangrijkst: goed handen wassen na het toilet en bij voedselbereiding.”

Toch kan besmetting met het virus altijd vóórkomen, zegt Yap. “Als in een ruimte wordt gebraakt, kan besmetting ook plaatsvinden. Het is vervelend maar niet ernstig. Na een paar keer braken voel je je beter.”

Het corps heeft volgens Rozendaal niet eerder een soortgelijke uitbraak gehad. “Wat de bron was is lastig te zeggen. Er hoeft er maar eentje het virus te hebben en anderen worden ook ziek. Het is heel besmettelijk. Je moet goed je handen wassen en wc’s goed schoonmaken. Iedereen reageerde heel nuchter. Hier kun je gewoon niets aan doen. Het is nu zo goed als over: het aantal zieken neemt niet meer toe.”

De eerstejaars hebben door hun buikgriep een study kick-off gemist, waarbij ouderejaars zouden vertellen over hun studie en over blackboard. “Dat plannen we nu op een ander moment in, buiten de colleges. Een kennismakingsmiddag met sport- en cultuurverenigingen halen we over twee weken in.”

Hoewel de colleges inmiddels begonnen zijn, wil Rozendaal de study kick-off nog wel houden. “Die kick-off is belangrijk: een goed begin is het halve werk. Zeker nu, met de langstudeerboete en het bindend studieadvies dat verhoogd is naar 45 punten.”

Dat er nu sprake is van een slechte start, is pure pech, vindt Rozendaal. “Maar ja, dat is het studentenleven. Ook in het volwassen leven heb je hobbels. Daar moet je mee om leren gaan.”