Studenten bezorgen Delft groots verjaardagsfeest

De samenwerkende Delftse studentenverenigingen en Stip organiseren op 18 mei een groots feest op de Grote Markt van Delft. Dit feest zal de hele dag duren en is bestemd voor alle inwoners van Delft ter gelegenheid van Delft 750 jaar stadsrechten.

br />
Jean-Philippe Monod de Froideville van Stip vertelt dat het oorspronkelijke plan om het Tros-programma ‘Ter land, ter zee en in de lucht’ naar Delft te halen niet door kon gaan. Op dat moment zocht ook de verenigingsraad, de Vera, contact omdat de studentenverenigingen ook wat wilden organiseren.

Volgens Birgitte Keulen, tweedejaars Civiele Techniek en lid van de organiserende commissie, rust Delft 750 jaar op twee pijlers. Keulen: ,,Het concentreert zich nu op de erkenning van Delft als cultuurstad van Zuid-Holland. Maar in Delft is nog niet een groot feest georganiseerd omdat we 750 jaar stadsrechten hebben.” De commissie vindt dat het Delftse lustrumfeest een echte knaller mist.

Vanuit de verenigingen was niet veel geld beschikbaar, noch vanuit de gemeente. Daarom richtte de commissie zich op de TU, waarvan zij een startbedrag heeft gekregen. ,,We proberen de twee kampen TU en Delft nu samen op de markt te krijgen”, aldus Keulen. ,,Elke faculteit zal een stand op de markt oprichten en daar een experiment uitvoeren. Werktuigbouw zal er zijn met een automatische penalty-schieter, Lucht- en Ruimtevaart gaat waterstofraketjes afvuren en Natuurkunde komt met de Maagdeburger halve bollen.” Volgens Keulen is het ermee eens dat proeven al vaker zijn uitgevoerd door de faculteiten. ,,Maar ze hoeven voor de TU niet bijzonder te zijn, want het is voor alle Delftenaren.”

De officiële opening was volgens de commissie weinig spectaculair. Keulen: ,,Ondanks dat er pas een week van tevoren een uitnodiging was verschenen, was de markt stampvol met mensen. Wij organiseren de dag op zaterdag, wanneer sowieso heel Delft in de binnenstad rondhangt. Bovendien hebben we Gerard Joling als grote publiekstrekker. Wij zijn de enige activiteit in Delft 750 jaar die gewoon een feest organiseert.” (P.R.)

Paul Rutten

Paul Rutten