Studenten bepleiten tutorsysteem

Onder meer door een tutorsysteem wil de studentenraad (sr) het propedeuserendement verhogen. De sr vindt de studieadviseur onmisbaar, maar niet overal effectief. Waar sommige studenten het juist prettig vinden om met een onbekende vertrouwenspersoon hun problemen te bespreken, vormt die onbekendheid voor andere studenten juist een te grote drempel.

Dat bleek tijdens de studentenraadsvergadering deze week.

Een tutor mist weliswaar het overzicht van de studieadviseur, kan ook niet aan de hand van statistieken redelijk nauwkeurig voorspellen welke studenten de propedeuse niet zullen afmaken, maar staat wel dichter bij de studenten. Bovendien is de tutor beter in staat enthousiasme voor het vak over te dragen. Of de tutor een docent of een student moet zijn, laat de sr het liefst aan de faculteiten over. De raad meent dat meer studenten hun propedeuse zullen halen als de TU kiest voor instelling van een tutorsysteem.

Andere door de sr voorgestelde maatregelen zijn een kennismakingsgesprek, drie voortgangsgesprekken in het eerste jaar met de studieadviseur en eerlijker voorlichting, zonder dat de studie door een ‘nerdy imago’ zijn aantrekkelijkheid verliest.

De sr vindt de studieadviseur onmisbaar, maar niet overal effectief. Waar sommige studenten het juist prettig vinden om met een onbekende vertrouwenspersoon hun problemen te bespreken, vormt die onbekendheid voor andere studenten juist een te grote drempel. Dat bleek tijdens de studentenraadsvergadering deze week.