Studenten bedanken Delft met actiedag

Onder de naam StudentDoet! zetten Delftse studenten zich dinsdag in als vrijwilliger voor de stad. Van afval opruimen in de Delftse Hout tot een benefietconcert op de Markt.

De actiedag StudentDoet! werd afgesloten met een benefietconcert op de Markt. (Foto's: Marjolein van der Veldt)

Iets terug doen voor de stad waar je studeert, dat was de motivatie van Studenten Vrijwilligerswerk Delft (SVD) en studentenraadpartij Oras om de vrijwilligersdag StudentDoet! te organiseren. “Het is een dankjewel aan Delft”, aldus SVD-voorzitter Niels Verheugd, die hoopt dat deze eerste editie de start is van een nieuwe traditie. Tientallen studentenorganisaties zetten zich op dinsdag 31 mei in voor verschillende goede doelen. Delta was erbij.

Sportdag
Bij sport- en cultuurcentrum X houden zes studentensportverenigingen gezamenlijk een sportdag voor leerlingen van groep 5 tot en met 8 van de Cornelis Musiusschool.

“Leerlingen volgden lessen (beach)volleybal, korfbal, lacrosse en frisbee”, legt vrijwilliger Lizelotte (werktuigbouwkunde) uit. “En omdat roeien een beetje ingewikkeld is, organiseerde Laga een estafette.”

“Juf, juf, ik ben donderdag jarig!”, roept een jongen uitbundig. Lizelotte: “Dat is het leukste van vandaag, we zijn allemaal voor een paar uur juf en meester.”

Hoewel de leerlingen een sportieve ochtend achter de rug hebben, weten ze van geen ophouden. Zelfs in hun pauze rennen ze schreeuwend over de velden en willen ze nóg een wedstrijdje volleyballen.

Een paar vrijwilligers kijken vol ongeloof toe. “Ik ben helemaal op”, verzucht een studente terwijl ze richting uitgang sjokt. “Ik heb echt respect voor docenten”, vult een medestudent aan. Ze besluiten daarom ‘eerst een uurtje te gaan liggen’, voordat ze weer naar college gaan.

Delftse Hout
Bij stadsboerderij BuytenDelft in de Delftse Hout hebben leden van studievereniging Leeghwater (werktuigbouwkunde) inmiddels pauze. Voorzitter Mees werkt er samen met bestuursgenoten, opvolgers en andere leden aan de bouw van een takkenmuur en het verplaatsen van zand van de ene naar de andere kant van het terrein.  “Het is zo leuk om met zijn allen bezig te zijn en te zien dat je vooruitgang boekt”, vertelt hij.

Een student met een verband om zijn hand duwt intussen een kruiwagen vol zand voort. “Gewoon een splinter, niks ernstigs hoor”, verzekert hij.

Verderop in de Delftse Hout ruimen vier leden van studieverenigingen S.V.N.B. Hooke (nanobiologie), S.V. Life (life science & technology) en VvTP (technische natuurkunde) zwerfafval op. Na nog geen uur rapen hebben de vier studenten ieder een halve zak vol. “We begonnen op een centrale plek langs het strandpad, maar laten ons nu leiden door het afval”, vertelt Lianne van S.V.N.B. Hooke.

Dat spoor gaat door bosjes met brandnetels naar een picknicktafel waar tientallen flessendopjes in de drassige grond zijn getrapt. Twee vrijwilligers wippen ze met een stokje een voor een los.

Lianne hoopt dat de actie een vervolg krijgt. “Het zou mooi zijn als er volgend jaar nog meer studenten aansluiten.”

Muurschildering
Aan de andere kant van Delft, in de wijk Buitenhof, is het een kleurrijke bedoening. Studievereniging Stylos (Bouwkunde) werkt er samen met medewerkers van SHS Delft en cultureel podium Cultuurlab aan een muurschildering bij Abtswoude Bloeit, het voormalige verzorgingstehuis waar nu studenten, ouderen en Oekraïense vluchtelingen samenwonen. Het ontwerp voor de schildering is gemaakt door Stylos-lid en bewoner Stijn en door de inwoners gekozen.

Tijdens StudentDoet! leggen inwoners, vrijwilligers en Oekraïense kinderen samen met kunstenaar Micha de Bie de laatste hand aan de muurschildering.

Benefietconcert

Met optredens van Delftse studentenbands als Funky Monkeys en Phoenix Funk Foundation op de Markt, loopt de dag om 22.00 uur op zijn einde. Een donatie aan de Voedselbank vormt het entreebewijs tot het festivalterrein.

Dat de regen soms met bakken uit de hemel valt, doet niets af aan de feeststemming. Onder paraplu’s en gehuld in poncho’s dansen de aanwezigen – met een drankje in de hand – niet minder enthousiast.

Als Oras-voorzitter Maarten de Nooijer bekend maakt dat er al bijna tweeduizend euro voor de Voedselbank is ingezameld, gaat er een gejoel op vanuit de menigte. Peter Vogelaar, voorzitter van de Voedselbank neemt het nieuws dankbaar in ontvangst. “Dankzij deze bijdrage kunnen we wat extra’s doen voor de duizend Delftenaren en hun kinderen die voor hun eten wekelijks van ons afhankelijk zijn.”

Tussen de acts door spreken vice-rector magnificus Rob Mudde en burgemeester Marja van Bijsterveldt hun dank en bewondering uit voor de organisatie. “Studenten brengen veel leven in de stad. Soms ten goede en soms ietsje minder ten goede”, aldus Mudde. “Maar vandaag vieren we het vrijwilligerswerk. Dat is niet alleen goed voor de stad, maar ook voor de ontwikkeling van deze jonge mensen.”

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl