Studenten balen van harde lockdown in Shanghai

Hier konden we Koningsdag vieren alsof er nooit corona is geweest, maar in enkele Chinese steden zijn er weer wekenlange lockdowns. Studenten komen ertegen in opstand.

Shanghai voor de lockdown. (Foto: INRAINZER / Unsplash)

In Shanghai is het coronavirus opgevlamd en de universiteiten zijn, net als de rest van de stad, onderworpen aan een strenge lockdown. Sommige studenten hebben problemen met de strenge maatregelen, die al meer dan een maand duren.

Studenten van Fudan University kwamen volgens verschillende media in opstand, met als aanleiding de beveiligingscamera’s bij de badkamers. Het toezicht is volgens de universiteit bedoeld om te controleren of studenten zich aan de strikte regels houden. Ze moeten mondmaskers dragen en zoveel mogelijk op hun kamers blijven.

De berichten over opstandige studenten kloppen niet, zegt Fudan University in Shanghai. Het zijn maar geruchten. Ze hadden volgens de universiteit helemaal geen aanvaring met de politie. Studenten en docenten zouden juist hun best doen om covid-19 te bestrijden.

Elders
Het probleem speelt niet alleen bij Fudan University, maar bij meer universiteiten. Bezorgdiensten mogen de campussen niet op, dus docenten en medewerkers brengen voedsel en benodigdheden rond. Soms zijn er niet genoeg spullen. Studenten klaagden bijvoorbeeld over een gebrek aan maandverband.

Zelfs in een poëziewedstrijd voor studenten klonk het ongenoegen. De meest subversieve gedichten zijn gecensureerd, maar ze gaan volgens The Washington Post wel rond op het internet: gedichten over lockdowns en het coronavirus, maar ook over vrouwenhandel, armoede en andere problemen.

Er zijn vanwege de coronapandemie minder buitenlandse studenten in China, maar wie er zit kan nu moeilijk weg. Voor bijvoorbeeld Zuid-Koreaanse studenten, de grootste groep, valt het niet altijd mee om weer naar huis te gaan – terwijl daar de restricties juist worden opgeheven.

Nederland
In Nederland lijkt een lockdown ver weg, maar experts waarschuwen in Het Parool dat dat niet vanzelfsprekend is. We zouden ons beter moeten voorbereiden op een nieuwe golf in het najaar, menen ze. Intussen overweegt het kabinet een nieuwe vaccinatieronde in september.

Misschien wordt er vanwege corona geschoven met de vakanties

Misschien wordt er vanwege corona geschoven met de vakanties. Dan zouden de instellingen bijvoorbeeld een week langer dichtgaan rond de kerst, terwijl de zomervakantie een week korter duurt. Maar het kabinet wil het onderwijs niet meer sluiten, zei minister Kuipers van Volksgezondheid onlangs nog tegen de Tweede Kamer.

Garanties kon hij echter niet geven. Wellicht komt er een nieuwe variant waar vaccins en eerder doorgemaakte infecties niet tegen beschermen. Kuipers: “Dan moet je op een bepaald moment met de rug tegen de muur toch weer bepaalde maatregelen treffen.”

HOP, Bas Belleman

HOP Hoger Onderwijs Persbureau