Studenten in actie voor basisbeurs en ov-kaart

Studenten van de TU Delft zorgden vanochtend in de ochtendspits voor een alternatieve busverbinding tussen station en campus. Ze protesteren tegen het afschaffen van de ov-kaart.

Met zes busjes en een limousine van studentenbesturen namen studenten vanochtend het openbaar vervoer over tussen het Delftse station en de aula. Tijdens de rit informeerden ze hun passagiers over de geplande bezuinigingen en mogelijk verdwijnende buslijnen.

Bas Vollebregt, voorzitter van de organiserende Delftse studentenvakbond VSSD, is bang dat financiële motieven steeds zwaarder gaan wegen bij de studiekeuze. “Wie van Utrecht naar Delft reist is zonder ov-kaart 265 euro per maand kwijt voor alléén de reis. De plaats van een universiteit zou er niet toe moeten doen bij het maken van een studiekeuze. Wie in Delft wil studeren moet er ook heen kunnen.”

Studenten die deze ochtend met een studentenbusje van Het Gezelschap Practische Studie zijn vervoerd, noemen het een ’terechte actie’. “Als deze maatregel doorgaat, ben ik straks veel geld kwijt als ik naar mijn ouders in Heerlen wil reizen: zonder korting betaal ik heen en weer bijna vijftig euro”, zegt Edward Fransen (21) die civiele techniek studeert. “Ik heb vrienden in heel het land wonen, daar ga ik dan misschien niet meer naar toe.”

Martijn de Vlieger (19) denkt dat hij wellicht een andere studie had gekozen in plaats van technische natuurkunde in Delft. Hij komt uit de Hoekse Waard, net onder Rotterdam. “Ik zou dan eerder kijken naar een studie in Rotterdam”, zegt hij. “Vooral de trein is erg duur. Als je iedere dag tien euro aan de trein kwijt bent en zo’n 250 dagen per jaar rijdt, dan is dat een aardig sommetje.”

Van een kale kip kun je niet plukken, zegt Maurice van Beijnen van de VSSD, die deze ochtend tegenover de aula koffie en vlaai uitdeelt aan studenten. “Het verdwijnen van de OV-kaart kost studenten die niet op kamers wonen gemiddeld 1059 euro per jaar. Dat zorgt ervoor dat mensen niet op de plek studeren waar ze willen studeren.”

Van Beijnen wijst ook op joint bacheloropleidingen life science and technology en molecular science and technology van Delft en Leiden. “Het is heel vervelend als je in een van die steden woont en elke dag heen en weer moet reizen. Het aantal studenten dat een gecombineerde studie kiest, rem je hier mee af.”

Bij het station reageren forenzen verbaasd als studenten van de VSSD ze vertellen dat ook zij last kunnen krijgen van het afschaffen van de OV-kaart. VSSD-voorzitter Vollebregt: “Als studenten minder met het OV gaan reizen, worden kaartjes wellicht duurder en zal er minder aanbod van bussen zijn.”

Dinsdag gaan studenten in Utrecht de straat op en woensdag volgt Amsterdam. Daar zal minister Bussemaker op de Dam worden berecht, heeft ASVA studentenunie aangekondigd. Afgelopen vrijdag maakte zij bekend dat de invoering van het leenstelsel wat haar betreft een jaar wordt uitgesteld naar 1 september 2015. Van uitstel komt geen afstel, bezweert ze, maar of het leenstelsel ook voldoende steun krijgt in de Eerste Kamer staat nog te bezien.