Studente overweegt rechtsprocedure tegen TU

Ekim Tan, de Turkse studente die per brief bijna drieduizend euro van de TU heeft geëist wegens ‘wanprestatie’, vindt de reactie van de TU Delft ‘mager’.

/strong>

Er is een grote kans dat het Landelijk Studenten Rechtsbureau (LSR) namens Tan een procedure begint tegen de TU Delft. Die procedure kan dienen als testcase: het LSR wordt vaker geconfronteerd met buitenlandse studenten die ontevreden zijn over de dienstverlening van Nederlandse universiteiten.

Door vertraging bij de Immigratie- en Nationalisatiedienst (IND) moest Tan weken langer op haar visum wachten dan de TU Delft had beloofd. Dat betekende dat ze de summerschool en de eerste collegeweken moest missen. Daarom vraagt ze in haar brief het geld terug dat ze destijds bovenop haar reguliere collegegeld moest betalen voor de summerschool en de behandelde visumaanvraag. Ook de gemiste collegeweken brengt ze ‘in rekening’.

Opvallend is dat een aantal andere buitenlandse studenten na Tans initiatief vergelijkbare klachten verstuurd hebben naar het college van bestuur. Ook zij zouden betrokken kunnen worden bij de procedure die het LSR overweegt te beginnen.

Anderhalve week geleden liet de TU Delft via een mededeling op Blackboard weten dat iedereen die niet aan de summerschool hadden kunnen deelnemen, een vergoeding van zeshonderd euro kon krijgen. Ekim Tan ontving afgelopen dinsdag een brief, waarin werd toegegeven dat niet alles even professioneel afgehandeld was. Maar de TU Delft verwijst in de brief naar de IND, die voor een verkorte visumprocedure moet zorgen. In de brief wordt Tan geadviseerd zich nu vooral op haar studie te richten.

Tan vindt dat de TU Delft zich achter de IND verschuilt. De studente stelt dat de TU vanaf het begin van de procedure steken heeft laten vallen. Zo kwam er geen bevestiging van de TU na haar aanmelding, en kostte het de nodige telefoontjes en mailtjes voor een borgbedrag van 7.200 euro werd teruggestort % vijf weken later dan was afgesproken. (JP)