Studente geeft goede voorbeeld

De Antilliaanse Rhyenne Zimmerman, derdejaars studente life science and technology, heeft vorige week de Echo Award 2003 voor talentvolle allochtonen gewonnen.

/strong>

De Echo Award wordt jaarlijks uitgereikt aan twee talentvolle allochtone studenten uit het hoger onderwijs. Het Expertisecentrum Diversiteitsbeleid Echo wil hen hiermee belonen voor hun prestaties op studie- en maatschappelijk gebied. De winnaars moeten als rolmodel fungeren voor toekomstige studenten.

Zimmerman slaagde als beste leerling voor het vwo-examen op de Nederlandse Antillen en kwam drie jaar geleden naar Nederland om de Delfts/Leidse opleiding life science and technology te doen. ,,Het is goed dat er dit soort awards bestaan”, vindt ze. ,,Het beeld dat bestaat van de Antilliaanse gemeenschap is vaak erg negatief. Ik kan laten zien dat het ook anders kan, dat je alles kunt bereiken als je doorzettingsvermogen hebt.”

De studente is net terug van een door haar georganiseerde studiereis naar Engeland en Schotland met de studievereniging Life. Haar betrokkenheid met de Antilliaanse gemeenschap is groot. Ze hielp de studieadviseur bij het opzetten van een programma voor Antilliaanse studenten die naar Nederland komen. ,,Zodat die goed worden opgevangen, zich thuis voelen en integreren.” Dankzij een column die ze schreef in een Curaçaos dagblad over haar ervaringen als student, is het aantal Antilliaanse LS&T-studenten sterk toegenomen.

Volgens Zimmerman is het heel normaal dat Antillianen naar Nederland komen om te studeren. ,,Helaas blijven de meesten hangen na hun studie”, aldus de winnares. ,,Ik wil zeker terug om het eiland op gang te helpen, maar pas na een tijdje. Eerst wil ik een paar jaar ervaring opdoen.”

De jury koos Zimmerman uit vijf genomineerden in het wetenschappelijk onderwijs. Haar studieprestaties (,,ik haal alleen maar tienen”), persoonlijke inzet, maatschappelijke betrokkenheid en brede scala aan activiteiten gaven de doorslag voor de jury. De winnaars zullen een summer course volgen aan de universiteit van Los Angeles (Ucla).