Student vastgeketend in Drents doolhof

Voor straf tien uur aan de ketting in een doolhof in Drenthe. Dat overkwam de 21-jarige student civiele techniek Tjerk Joustra vorige week dinsdagnacht in Ruurlo.

br />
Zijn Virgiel-jaarclub Labyrinth wilde de derdejaars op deze manier straffen voor zijn besluit een jaar met zijn studie te stoppen. De clubgenoten ‘ontvoerden’ hem naar het Drentse Ruurlo om in het labyrinth aldaar de straf te voltrekken. Met een dikke ketting werd Joustra om een uur ’s nachts aan een comfortabel bankje midden in het doolhof geketend.

Zijn vrienden vertrokken vervolgens weer naar Delft, maar niet nadat ze het sleuteltje van het hangslot vlakbij Joustra achterlieten. Sympathiek gebaar, dacht hij. Pas toen hij het met veel moeite te pakken had, bleek het niet te passen.

Bij het ochtendgloren was de bevrijding nabij. Passanten hoorden de student om hulp roepen en schakelden de politie in. Die kwam met een betonschaar en Joustra kon naar huis. Liftend.