Student sneller de tentamenzaal in

Studenten hoeven vanaf komende tentamenperiode geen tentamenticket meer te laten zien. In 44 zalen zijn kaartlezers opgehangen, waaraan studenten hun campuscard kunnen scannen. De doorstroming bij de deur moet daardoor sneller verlopen.

Het kastje kan drie dingen aflezen van de campuskaart: staat de student bij de juiste TU-opleiding ingeschreven, is hij of zij aangemeld voor het tentamen en staat hij of zij bij de goede zaal. De kaartlezer maakt het tentamenticket overbodig. Dat krijgen studenten in hun e-mail nadat zij zich voor een tentamen hebben aangemeld. Ze mogen het uitgeprint meenemen of het op hun mobiel aan de surveillant laten zien. Beide manieren kosten veel tijd, vertelt Marloes Rodenrijs van FlexDelft, die de surveillanten inroostert en begeleidt.

Na een succesvolle proef bij Industrieel Ontwerpen in 2014 zijn de kaartlezers de afgelopen twee weken getest bij kleinere tentamens aan de Drebbelweg en bij Civiele Techniek en Geowetenschappen. Ook die tests verliepen voorspoedig, aldus ICT-projectmanager Germaine Poot. “Er is minder discussie mogelijk, omdat meteen duidelijk is of een student goed aan de TU staat ingeschreven. Dat was in het verleden soms niet zo.” Studenten kunnen al met al veel sneller doorlopen.

Overgangsperiode
Want kloppen de gegevens van een student, dan piept het kastje eenmaal en licht er een groen lampje op. Is er iets niet in orde, dan gaat er een rood lampje branden en zijn er twee piepjes te horen. De student komt dan uit de rij, waarna de surveillant op zijn papieren lijst checkt of de student is aangemeld voor het tentamen. Is dat niet zo, dan is het mogelijk alsnog mee te doen, mits er plek is.

De tentamens beginnen aanstaande maandag. Het tentamenticket is dan ook nog bruikbaar, voor het laatst, als een soort overgangsperiode.