Student komt er bekaaid af in de Miljoenennota

De Vereniging voor Studie- en Studentenbelangen (Vssd) in Delft is weinig positief over de Miljoenennota. ,,Er wordt leuk met cijfers gespeeld, maar tegenover het extra geld voor onderwijs staan meer bezuinigingen”, aldus de kersverse Vssd-voorzitter Wieske Paulissen (22), vierdejaars student technische aardwetenschappen.

/strong>

Wat vindt de Vssd van de kabinetsplannen?

,,Het viel me op de dat er in de Troonrede nauwelijks over het hoger onderwijs werd gesproken. Twee zinnen waren eraan gewijd, over het belang van onderwijs, kennis en innovatie en het instellen van het Innovatieplatform. We hebben gisteren uitgebreid de website van het ministerie van Onderwijs bekeken, maar wij kunnen niets vinden waar studenten wat aan hebben. Studenten zien niets terug van het beloofde extra geld, ze komen er bekaaid af.”

Het onderwijs krijgt 700 miljoen extra. Dat is toch niet verkeerd?

,,Het blijkt dat er niet 700 miljoen euro extra komt, maar dat er wordt geschoven met gelden. Het extra geld voor onderzoek komt bijvoorbeeld bij het onderwijsgeld vandaan. Daarnaast wordt 608 miljoen euro bezuinigd op arbeidsvoorwaarden in het onderwijs. Als je dat tegen elkaar wegstreept blijft er weinig over. Op de website van OC&W wordt lastige taal gebruikt. Hebben ze het over ‘intensiveren’, dan betekent het dat er extra geld komt. ‘Ombuigen’ betekent daarentegen bijna altijd bezuinigen. Er wordt leuk met cijfers gespeeld, maar tegenover het extra geld voor onderwijs staan meer bezuinigingen.”

Van het toegezegde extra geld voor onderwijs gaat bijna een kwart naar het Innovatieplatform. Een goede zaak?

,,Ja, alleen is het jammer dat studentenorganisaties als de Lsvb en het ISO niet mee kunnen denken over dat Innovatieplatform. Als er wordt geïnvesteerd in de kwaliteit van het onderwijs, zouden we daar graag over meepraten. We betwijfelen of de studenten daar nog wat van gaan terugzien.”

Wat vinden jullie van het CPB-voorstel om studiebeurzen helemaal te vervangen door leningen?

,,Daar zijn wij tegen. Studenten die hun studie niet afmaken moeten hun lening terugbetalen. Daar kun je een verzekering voor afsluiten. Nu al studeert de helft van de studenten niet af. Wie wil zo’n hoog risico verzekeren? Er gaat geld naar onderzoek, maar er wordt niet geïnvesteerd in de aankomende onderzoeker. Jongeren worden afgeschrikt om te gaan studeren. De laatste tijd is er veel discussie over de mentaliteit van studenten, dat ze niet serieus genoeg zijn. Met zo’n maatregel moeten studenten nog meer gaan werken om rond te komen. Het risico wordt alleen maar groter.”

Wat vindt de Vssd van de kabinetsplannen?

Het onderwijs krijgt 700 miljoen extra. Dat is toch niet verkeerd?