Student Hotel: uitkomst bij kamernood?

The Student Hotel komt naar Delft. Onlangs toonde de organisatie haar plannen aan het publiek. Kritiek is er ook. “Het is vooral een optie voor welgestelde studenten.”

Zo moet The Student Hotel Delft eruit gaan zien. (Afbeelding: The Student Hotel)

De keten The Student Hotel presenteerde haar Delftse plannen zaterdag 6 oktober tijdens een open dag in het gemeentekantoor. Geïnteresseerden konden met een virtual reality bril rondkijken in het toekomstige 342 kamers tellende gebouw waar studenten vanaf september 2020 voor korte of langere tijd een kamer kunnen huren. Woonruimte in het hotel, waarvan de bouw eind dit jaar start, wordt niet goedkoop. Eén nacht in een standaard kamer kost minimaal 55,- euro. Voor een langer verblijf betalen huurders gemiddeld 800,- euro per maand.

Desondanks lijkt de markt gunstig voor de keten, wiens klandizie voor tachtig procent bestaat uit internationale studenten. Volgens Kences, het kenniscentrum voor studentenhuisvesting, neemt het aantal internationals in Delft de komende acht jaar bijna vijftig procent toe. Concreet betekent dit dat de internationale studentenpopulatie groeit van 4.790 duizend studenten in studiejaar 2017/2018 naar ruim zevenduizend in 2025/2026. Dat huisvesting voor de huidige lichting internationale studenten al een onmogelijke opgave is, bleek dit jaar. TU Delft kon bij lange na niet alle internationale studenten aan woonruimte helpen.

Druk op hospiteeravonden verlichten
Melike Çatalgöl, technical development manager van The Student Hotel en afgestudeerd aan de TU Delft, ziet mogelijkheden voor de opvang van een deel van deze instroom, vertelt ze. “Ik denk dat we bijvoorbeeld de druk op hospiteeravonden kunnen verlichten.”

Toch is het hotel niet voor iedere internationale student een optie. Lijst Bèta-studentraadslid en internationaal student Katharina Ertman, bijvoorbeeld, kwam twee jaar geleden vanuit de Verenigde Staten naar Nederland. “The Student Hotel Den Haag stond wel op mijn radar, maar als last resort, want deze optie is erg duur. Uiteindelijk heb ik via Facebook een kamer gevonden.”

Olivia Coulson, bestuurslid Delft International Student Society (DISS), denkt er hetzelfde over. “Het is vooral een optie voor welgestelde studenten”. Ze spreekt van ‘een te dure pleister op de wonde’.  “Deze variant trekt vooral studenten aan, omdat de vraag naar woningen blijft stijgen.”

Laatste uitkomst
Het studentenhotel als laatste redmiddel, Çatalgöl van The Student Hotel vindt dat niet zo’n gek uitgangspunt. “In Groningen hebben we veel Nederlandse studenten mogen ontvangen bij aanvang van het studiejaar: studenten die nog geen kamer hadden, maar wel in de stad wilden wonen. Voor hen boden wij, misschien inderdaad als last resort, een ideale uitvalsbasis.”

The Student Hotel is binnen de Nederlandse studentengemeenschap omstreden. Zo rapporteerde International Student Housing Assistance Utrecht dat de internationale student in de Domstad geen behoefte heeft aan luxe, dure kamers. En twee jaar geleden ontstond er commotie over de hoge huren in studentenhotels, die volgens Studentenvakbond LSVb uitbuiting van studenten in de hand werkte.

Çatalgöl zegt de verhalen over uitbuiting te kennen, maar niet te begrijpen. ”Wij richten ons op publiek in een hoger segment. Zij weten vooraf wat de kosten zijn en maken zelf de beslissing al dan niet te komen.”

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl