Student heeft recht op computers

Anders dan de faculteit Ontwerp, Constructie en Productie beweert, heeft een student IO volgens de ombudsman wel degelijk recht op toegang tot computers.

/strong>

De ombudsman voor studenten drs. W. Knippenberg deed uitspraak naar aanleiding van een klacht van een studente industrieel ontwerpen namens een groep klagers. Zij stelde dat de faculteit voor een noodoplossing had moeten zorgen toen het computernetwerk van IO dit voorjaar niet functioneerde. De computerproblemen bezorgden haar studievertraging. De faculteit suggereerde aan studenten gebruik te maken van hun eigen computers en de computers in de TU-bibliotheek. De studente bracht daar tegen in dat veel studenten geen eigen pc bezitten en de bibliotheek geen mogelijkheid voor onderling overleg biedt. Volgens de faculteit hebben studenten bovendien geen recht op een facultaire computer.

De ombudsman is het met de faculteit eens dat ze alles in het werk heeft gesteld om de problemen te verhelpen en een noodoplossing praktisch niet haalbaar was. Dat gedeelte van de klacht acht hij ongegrond. Hij meent echter dat de studente wel degelijk een zeker recht op fatsoenlijke facultaire computervoorzieningen heeft. ,,De faculteit wil hoge kwaliteit, studeerbaar onderwijs. Studenten moeten leren intern en extern te communiceren. Daar is in de ogen van de ombudsman in redelijkheid een zeker recht op computers aan te ontlenen.”

In zijn ‘advies aan het bevoegd gezag’ gaat de ombudsman nog wat verder. Over een aantal jaar zou hij bij een soortgelijke zaak de faculteit ‘volledig de schuld hebben gegeven’. ,,Waarom? Omdat de faculteit het onderwijs dan onverantwoord onbetrouwbaar had ingericht door niet méér netwerken naast elkaar te laten functioneren.”