Student (22) verdronken

Een 22-jarige student werktuigbouwkunde is zondagochtend in Capelle aan den IJssel verdronken tijdens een uitje met zijn cabaretvereniging.

De student was met cabaretvereniging Abracadabaret van Sint Jansbrug bij een scoutingcomplex aan de ’s Gravenweg in Capelle aan den IJssel vanwege een weekendje weg.

Volgens de politie besloten zes mensen van de groep ’s ochtends rond vier uur te gaan vlotvaren op een aangrenzende sloot in het weiland rondom het scoutingterrein.

Vier van de zes namen plaats op een trekvlot, maar kwamen door onbekende oorzaak in het water terecht. De twee achtergebleven leden zagen dat slechts drie van hen uit het water konden komen en sprongen zelf in het water om de student te zoeken. Ze konden hem echter niet vinden.

De politie en de brandweer zochten vervolgens met twee duikteams in het water en met speurhonden op de kant naar de student. Het zicht voor de duikers werd echter bemoeilijkt door de duisternis, het ijs in de sloot en het feit dat het ondiep water was met veel modder.

Rond kwart over zes stopte de brandweer met zoeken. Volgens de officier van dienst van de brandweer, Ilka Schot, wordt na een uur de kans op overleving steeds kleiner vanwege het ijskoude water.

Duikers van het arrestatieteam van de politie Rotterdam-Rijnmond vonden de Delftse student vier uur later, rond half tien. Het persbericht van de politie vermeldt dat ‘onderzoek zal moeten uitwijzen wat de aanleiding is geweest van dit noodlottig overlijden, maar binnen de groep is wel sprake geweest van alcoholgebruik.`

De beheerder van het scoutingcomplex in Capelle aan den IJssel zegt in het AD boos te zijn. ,,Hier gelden regels. Na elf uur mogen mensen niet meer het terrein op en drank is buiten verboden. Allebei de regels zijn overtreden.” Het scoutingcomplex wil desgevraagd geen commentaar meer geven.

Een woordvoerster van de politie meldt bij navraag dat er geen sectie meer wordt verricht en dat er geen verder onderzoek volgt. “Uit getuigenverklaringen is heel duidelijk gebleken dat het een noodlottig ongeval is geweest.”

,Verslagenheid

Bij Sint Jansbrug is de verslagenheid ontzettend groot, zegt vice-president Frans Bookholt. Er is een periode van zeven dagen verenigingsrouw afgekondigd, tot en met zondag.

“Het pand en samenkomsten op de sociëteit worden versoberd”, zegt Bookholt. “Dat betekent: geen muziek en posters en een zeer gematigd alcoholgebruik. De sociëteit is een plek van samenkomst om troost bij elkaar te vinden. ”

Voor eenieder die zich erbij betrokken voelde was er zondagmiddag een bijeenkomst bij de vereniging. “Het was een samenzijn waarin herhaald werd wat er gebeurd is”, zegt Bookholt. “Betrokkenen hebben die avond nog slachtofferhulp ontvangen.”

Al ruim tien jaar pleiten de VVD-jongeren van de JOVD voor het afschaffen van de basisbeurs, zegt voorzitter Martijn Jonk. “Maar dan moet ook het collegegeld verdwijnen. Wat overblijft, kunnen we investeren in het hoger onderwijs. Als iemands ouders echt niet genoeg kunnen bijdragen, is er een aanvullende beurs.”

De liberale jongeren zullen dus niet vooraan staan als het nieuwe comité ‘Stufi moet blijven’ oproept tot protest tegen het afschaffen van de basisbeurs, waar enkele politieke partijen hardop over nadenken. Toch steunen de jonge VVD’ers de studentenbeweging vaak wel. “De recente bezettingen van universiteiten waren gericht op de kwaliteit van het onderwijs en problemen met de inspraak. Die acties vielen te rechtvaardigen. Maar het gezeur over de basisbeurs moet ophouden. Een lening betaal je in tien jaar af. Goed onderwijs, daar heb je de rest van je leven wat aan.”

Zo kijkt Lieke Smits van ‘Stufi moet blijven’ er niet tegenaan. Het nieuwe comité heeft wel degelijk een functie naast de twee landelijke studentenbonden en het comité S.O.S., vindt zij. “Hiermee hopen we meer studenten te bereiken”, aldus Smits. “De andere actiegroepen verzetten zich tegen bezuinigingen op onderwijs in het algemeen, maar dat staat voor veel studenten verder van hen af.”

Bovendien is de basisbeurs enorm belangrijk, meent ze. “Veel jongeren zouden niet gaan studeren als ze hun hele beurs moesten lenen. Als we ze spreken, blijken ze boos. Ze zeggen: mijn broertje moet ook nog kunnen studeren. Bovendien hebben studenten de crisis niet veroorzaakt, dus willen we ook de rekening niet betalen.” Zij zou liever bezuinigen op de hypotheekrenteaftrek of op defensie.

Duikers van het arrestatieteam van de politie Rotterdam-Rijnmond vonden de Delftse student drie uur later, rond half tien. Het persbericht van de politie vermeldt dat ‘onderzoek zal moeten uitwijzen wat de aanleiding is geweest van dit noodlottig overlijden, maar binnen de groep is wel sprake geweest van alcoholgebruik. In hoeverre dit van invloed is geweest en of daar bij het slachtoffer ook sprake van was, zal ook moeten blijken uit het onderzoek.’

Verslagenheid

Voor eenieder die zich erbij betrokken voelde was er zondagmiddag een bijeenkomst bij de vereniging. “Het was een samenzijn waarin mensen konden vertellen wat er gebeurd is”, zegt Bookholt. “Betrokkenen hebben die avond nog slachtofferhulp ontvangen.”

Zie ook: Man (22) verdronken bij scoutingterrein Capelle

en: Jongen (22) dood aangetroffen onder ijs