Stressvolle eindsprint voor de Ecorunner

Van Delft helemaal naar Andalusië rijden op één litertje brandstof. Theoretisch kan het. Dat demonstreerden Delftse studenten afgelopen weekend in Rotterdam tijdens de Shell Ecomarathon. Hun wagen, de Ecorunner, reed 1 op 1698.

Geruisloos gaat het ene raketvormige wagentje na het andere over de finish. De bestuurders, opgesloten in de kleine gestroomlijnde coconnetjes, hebben tientallen meters voor de eindstreep hun laatste toefje gas gegeven en laten de wagens energiezuinig het laatste stukje uitrollen. De klok tikt af. Met een noodvaart raast dan de Ecorunner voorbij. Net op tijd. Drie seconde later, terwijl de Ecorunner nog aan het afremmen is en zijn banden tot aan het canvas slijt, sluit de race.

1 liter op 1698 kilometer, dat is ( omgerekend naar het energie-equivalent van een liter benzine) de score van het Delftse team na afloop van de Shell Ecomarathon. Deze jaarlijkse, door het oliebedrijf georganiseerde race, vond afgelopen weekend plaats op een circuit rondom het Ahoy. .Bijna tweehonderd wagens van scholieren en studenten uit heel Europa reden hier – zo zuinig mogelijk – op waterstof (zoals de Ecorunner), op diesel, op zonne-energie of elektrisch met een accu.

Hoe indrukwekkend ook, met een score van 1 op 1698 vallen de Delftse studenten niet in de prijzen. De winnaar in de waterstof-categorie (Polytech Nantes) reed ongeveer 1 op 4800. En de beste diesel-wagen reed 1 op 2833.

“De eindsprint naar de finish was enorm stressvol”, zegt teammanager Michiel Wassenaar. “We konden niet onze ideale snelheid aanhouden omdat het zo druk was op het parcours. We moesten daarom aan het eind extra snel rijden; 27 kilometer per uur. De ideale snelheid is 25 kilometer per uur.”

Vorig jaar reed het team geen enkele ronde uit. En ook dit jaar dreigde een fiasco. Twee eerdere pogingen strandden namelijk jammerlijk. Eerst deed de toeter (een verplicht attribuut) het niet naar behoren. Hij zorgde voor kortsluiting waardoor op zijn beurt de cruise control het niet goed meer deed. Tweeënveertig uur hebben de studenten gesleuteld. Pas op de laatste racedag (zaterdag) was het probleem verholpen en volgde de tweede poging. Toen vloog de kap van de wagen af. In allerijl hebben de studenten de kap toen met extra magneetjes steviger vastgezet.

“Of we tevreden zijn met het resultaat? We zijn blij dat we een officiële score hebben behaald”, zegt Wassenaar. “Maar we hadden gehoopt 1 op 5500 te rijden. Onze berekeningen toonden aan dat dat haalbaar was. Aan het eind van de zomervakantie zullen we nog eens proberen om die score te behalen. We testen de wagen dan op het parcours van de Rijksdienst voor het Wegverkeer in Lelystad.”