Opinie

Stress, dure studieboeken en integratie

​Be my buddy. Balance your life, damp the amplitude. Done that. Songtitels? Boybands? Nee, slogans van Delftse honours studenten die voor hun module persoonlijk leiderschap ‘the next best thing’ moesten bedenken. Ofwel: een oplossing voor een probleem in hun omgeving.

Wees er gepassioneerd over, benut je kwaliteiten en zet het op de agenda, luidde de opdracht aan de excellente studenten. Tijdens hun eindpresentatie woensdag 25 maart kwamen ze onder meer met een database waarmee studenten gemakkelijk een docent kunnen vinden en feedback geven. En wat te denken van een website waarop studenten aan goede doelen kunnen geven met feedback over hun gift?

De beste ideeën, zo vonden de studenten zelf, gingen over bekende problemen aan de TU, zoals de moeizame integratie van internationale en Nederlandse studenten. Het projectteam Mingle kwam met een website waarop studenten kunnen aangeven wat hun interesses zijn en welke aankomende evenementen ze leuk vinden.

De website matcht een Nederlandse aan een internationale student door ze een mail te sturen, waarna ze in een chatbox kunnen afspreken. Want, zo hadden de studenten onderzocht, 79 procent van de studenten uit beide groepen wil de ander graag ontmoeten. Hun buddy-programma verlaagt drempels en kan meerdere keren per jaar koppelen.

Projectteam Binder lanceerde met veel flair ‘Done that’. “Wie vindt dat studieboeken te duur zijn?” Veel handen in de lucht. “Wie heeft studieboeken wel eens niet gekocht, omdat ze te duur waren?” Idem dito. “Daar gaan wij wat aan doen!” Hun oplossing: een online (ver)huurplatform voor studieboeken. Nederland wordt immers steeds meer een deeleconomie.

Mag dat zomaar? Dat hadden de studenten nagevraagd bij juristen. Bij een platform mag dat onder voorwaarden. En: “We vallen onder een onderwijsinstelling.” Maar hoe zorgen jullie ervoor dat auteurs niet achter het net vissen, vroeg een docent in de zaal. Een wat merkwaardig antwoord volgde: “Meer boeken verkopen is zeer aannemelijk, omdat je ze kunt terugverdienen.”

Bij de laatste presentatie moesten de ogen langzaam dicht, klonk zachte muziek en kwamen zoete geuren voorbij. Na een meditatieoefening vertelde projectgroep Sine dat uit een enquête onder 365 Delftse studenten bleek dat 93 procent veel stress ervoer. Oorzaken: projectdeadlines en stijgende studiedruk. Rustruimtes op de TU zijn de oplossing Met manshoge lampions en cocons bijvoorbeeld waarin je je kunt terugtrekken. Of met persoonlijke dekentjes, voor de hygiëne. Collegelid Anka Mulder is volgens de studenten al enthousiast en heeft ze verwezen naar de dienst facilitair management. Ziezo, dat staat al op de agenda.

En wie had nu het beste idee? Lastig, vond de driekoppige jury van docenten. Na wat extra vragen kreeg Binder met zijn studieboekensysteem de Leadership Award 2014-2015.