Streng oordeel van studenten met functiebeperking

Universitaire studenten met een functiebeperking zijn dit jaar opvallend kritisch over de manier waarop hun opleiding ze in staat stelt te studeren. Hun tevredenheid is voor het eerst in jaren gedaald, waardoor die nu gelijk is aan die van hbo’ers.

Studenten die bijvoorbeeld dyslexie hebben, doof zijn of kampen met een andere handicap geven hun opleiding gemiddeld een 6,2, een minder goed cijfer dan vorig jaar. Onderzoeker Frank Steenkamp van het Centrum Hoger Onderwijs Informatie vermoedt dat bezuinigingen en de toegenomen druk om sneller te studeren de onvrede hebben veroorzaakt.

Vooral de ‘aanpassingen aan het onderwijs’ en de ‘mogelijke hulpmiddelen’ worden in 2013 slechter beoordeeld dan vorig jaar. Universitaire studenten zijn daarnaast minder tevreden over de intakeprocedure. Net als vorig jaar blijkt dat docenten vaak enorm hun best doen, maar te weinig kennis hebben om studenten goed te begeleiden.

Wo-studenten met een functiebeperking zijn het meest tevreden over Wageningen University, terwijl de NHTV net als vorig jaar het hoogst scoort onder grote en middelgrote hogescholen. Ook Hotel-en-toerisme-instituut TIO deed het dit jaar goed. Deze kleine particuliere hogeschool zette de afgelopen jaren in op het thema ‘studeren met een functiebeperking’ en voert de ranglijst van kleine hogescholen aan met een beoordeling van 7,5.

De cijfers komen uit de ‘Gebruikerstoets Studeren met een Handicap 2013’ van het Centrum voor Hoger Onderwijs Informatie. Het rapport is gebaseerd op een enquête onder bijna negentienduizend studenten met een functiebeperking. Deze maakte deel uit van de grote Nationale Studentenenquête (NSE) van Studiekeuze123.