Straf Virgiel ‘uitdaging’ voor OWee-bestuur

Studentenvereniging Virgiel mag van de TU Delft niet meedoen aan diverse activiteiten in de OWee. Welke gevolgen heeft dat voor de ontvangst van de nuldejaars?

De ontgroening waarbij een aspirant-lid van Virgiel vorig jaar een zware hersenschudding opliep, kost de vereniging 31 duizend euro aan bestuursmaanden en deelname aan door de TU georganiseerde activiteiten tijdens de OWee.

Voor het OWee-bestuur betekende dat laatste vooral een probleem voor brunches en diners van de OWee-deelnemers. Zij mogen namelijk niet eten bij de eettafel van Virgiel. “En juist daar zat eenderde van onze capaciteit”, zegt OWee-voorzitter Paul van de Weijer. Toch was er ‘binnen een week’ een oplossing, omdat andere verenigingen extra plaatsen creëerden.

Extra rustplek

Aan de OWee zelf heeft het bestuur niets veranderd, maar dit keer mag Virgiel zich niet met het woord ‘Virgiel’ manifesteren bij de openingsparade van verenigingen (zondag 20 augustus) noch op de informatiemarkt op de maandag daarna. Van het vrijgekomen marktplekje maakt het bestuur nu een hangout, waar studenten kunnen ontspannen.

Virgiel ontbreekt bij het presidentenforum op dinsdag 22 augustus, het moment waarop verenigingen zich kunnen presenteren en onderscheiden. “Maar we zullen niet ontkennen dat de vereniging bestaat”, aldus Van de Weijer. “Het is in principe aan Virgiel zelf om te kijken waar ruimte is om zich te presenteren.”

Problemen bij hulpverlening

Wel is Virgiel te vinden in de Binas (Belangrijke Informatie Naar Aankomende Studenten), want dat boekje was al in zevenduizendvoud gedrukt en verstuurd. “Het was goed om te horen dat dat niet allemaal opnieuw hoefde”, zegt Van de Weijer.

Ook in het programmaboekje is Virgiel te vinden, bij het avondprogramma. Met een goede reden, vindt Van de Weijer. “Brandweer en politie hebben duidelijk gemaakt dat lange rijen en drukte bij studentenverenigingen een probleem kunnen zijn voor hulpverlening. Bij Virgiel kunnen twaalfhonderd man in het pand. Het is dus maar beter om de naam Virgiel wel te noemen, om studenten te spreiden en de druk op de stad te verlichten.”

Aula als Baseclub

Bij drukte op maandagavond kunnen studenten dit keer ook uitwijken naar een feest in de foyer van de Aula. Die wordt met een dansvloer omgetoverd tot The Baseclub, waar alle TU-studenten met internationale studenten kunnen dansen en drinken tot in de kleine uurtjes.

Verder stopt de rondleiding langs verenigingen niet bij Virgiel en mogen onderverenigingen op de sport- en cultuurdag (woensdag 23 augustus) geen leden werven voor de vereniging. “Zij zullen natuurlijk wel aangeven dat je voor een lidmaatschap eerst lid moet worden van Virgiel”, zegt Van de Weijer, “maar ze mogen niet flyeren met teksten als ‘Word lid van Virgiel’.”

‘Ieder jaar wel wat’

Was deze kwestie vervelend voor het OWee-bestuur? “Het is aanpassen, maar ik sta ervan te kijken hoe snel we hebben geschakeld”, zegt Van de Weijer. “Er komt ieder jaar wel wat op je pad en stiekem is het ook wel weer een uitdaging die je met beiden handen aangrijpt.”

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl