Stoffig

Druk was het niet echt tijdens het symposium Promoveren, dat vorige week donderdag werd georganiseerd door het Delfts Aio Overleg (Daioo), afdeling Technische Natuurkunde, en de studentenraad van die opleiding. Zo’n vijftig man, waarvan ongeveer de helft student en de andere helft aio, woonden de middag over carrièreperspectieven voor aio’s bij.

1 Illustratie Gripp

Vooral tijdens de infomarkt viel de opkomst van studenten een beetje tegen. Dit, terwijl in principe iedere aanwezige student een aio-plaats had kunnen krijgen. Want de vakgroepen op de markt hadden maar liefst vijfenveertig plaatsen voor aio’s en elf voor post-docs in de aanbieding. Ter vergelijking: op dit moment werken bij Technische Natuurkunde zo’n tachtig aio’s. Of, zoals een van de aanwezige hoogleraren zei: ,,Het is weer precies zoals toen ik ging promoveren. Toen had je de plaatsen ook voor het uitkiezen.”

Tijdens het forum werd de overdaad aan vacatures een beetje genuanceerd. Het aantal promotieplaatsen blijkt de afgelopen tien jaar verdrievoudigd, meldt prof.dr. I.T. Young. Volgens hem is de faculteit op dit moment eigenlijk ongelofelijk rijk. Als je aan geld wilt komen voor onderzoek, is dat bijna altijd mogelijk.

Blijft de vraag waarom het steeds moeilijker wordt om de promotieplaatsen op te vullen. De aanwezige studenten noemden tijdens de discussie enkele knelpunten: het, zeker in vergelijking met de industrie, lage salaris en het ‘stoffige’ imago van de aio. Dat laatste wordt bij Natuurkunde nog bevorderd doordat studenten tijdens de eerste drie jaar van hun studie helemaal niet in aanraking komen met het ‘echte’ onderzoek.

Of het symposium heeft geholpen de promotieplaatsen op te vullen, valt te betwijfelen. Eén doel is in ieder geval bereikt. De organisatie zegt ,,behoorlijk geschrokken” te zijn van het aantal vacatures.

1 Illustratie Gripp