Opinie

Stips kracht is tegelijk zijn zwakte

Politiek moet een draagvlak hebben. Volksvertegenwoordigers moeten opkomen voor het belang van elke inwoner. Student Techniek in Politiek (Stip) mist zo’n draagvlak.

br />
Jammer genoeg voelen mensen zich de laatste jaren steeds verder vervreemd van de politiek. Voor velen is politiek een abstracte bezigheid geworden voor grijze mannen in donkere achterkamertjes.

Gelukkig is niets minder waar. Politiek, vooral op gemeentelijk niveau, is boeiend, kleurrijk en zeer toegankelijk. Er zijn legio mogelijkheden om als ‘gewone burger’ invloed uit te oefenen op beleid. In Delft kon iedereen meebeslissen over de besteding van de miljoenen afkomstig van de verkoop van het energiebedrijf. Het resultaat: nieuwe sporthallen, betere fietspaden, extra geld voor het filmhuis en nog veel meer

Studentenpartijen spelen in dat opzicht een belangrijke rol. Partijen als Stip laten zien dat iedereen telt in de politiek. De partij vindt zijn kracht in het opkomen voor het belang van een specifieke groep. Studenten kunnen zich gemakkelijk identificeren met de standpunten van Stip en voelen zich daarom vertegenwoordigd.

Die kracht is helaas tegelijk ook de zwakte. Naarmate de partij volwassen wordt en de oorspronkelijke strijdpunten naar tevredenheid zijn opgelost moet de partij een bredere visie gaan ontwikkelen. Zoals Stip de afgelopen vier jaar heeft ervaren moet een stadsbestuurder namens een studentenpartij een mening hebben over bijvoorbeeld bejaardenbeleid, naschoolse opvang en het gemeentelijke asielbeleid. En dan wordt het moeilijk.

Zodra je over zaken moet beslissen die niet alleen studenten aangaan moet je ook fundamentele keuzes gaan maken. Maar waar baseer je deze keuzes op? Op ‘de’ mening van ‘de’ student? Studenten hebben uiteenlopende meningen over uiteenlopende zaken. Er is niet één student. Het is daarom onmogelijk om alle studenten te vertegenwoordigen in één partij.

Het is juist aan de gevestigde partijen om te laten zien dat studenten daar ook een plaats hebben. In Delft is Stip zeker niet de enige partij waar studenten een serieuze, inhoudelijke bijdrage leveren. Ik heb als student in het afgelopen jaar namens de PvdA kunnen werken aan belangrijke zaken als de Spoortunnel, de realisatie van het Zuidpoortgebied en de autoluwe binnenstad. En ik ben niet de enige. Op de lijst voor de komende verkiezingen staat een hele groep jonge PvdA-kandidaten. Onder de noemer Fris Rood behartigen wij binnen en met een sterke partij de belangen van studenten en jongeren vanuit een brede, samenhangende visie.

Visie is essentieel in de politiek. Het gaat om idealen. Je moet weten waar je naar toe wilt. Niet alleen voor jezelf en voor je eigen groep, maar voor het geheel. De wereld zit dusdanig complex in elkaar dat je moeilijk je eigen belang los kan koppelen van die van je buurman.

Zaken die aan de orde komen in de politiek zijn complex, net als de realiteit. Maatschappelijke knelpunten kun je alleen oplossen als iedereen zich er bij betrokken voelt. Politiek is niet alleen voor mij, voor jou, of voor een bepaalde elite. Politiek is voor en van iedereen. Het gaat om fundamentele keuzes die je niet uitsluitend kunt baseren op het belang van een kleine groep.

Joris de van der Schueren studeert civiele techniek aan de TU Delft en is lid van de PvdA-fractie in de gemeenteraad van Delft. Hij staat nummer 16 op de kandidatenlijst van de PvdA voor de verkiezingen.