Stip wijst op busprobleem

Studentenpartij Stip voorziet een capaciteitsprobleem als de Sint Sebastiaansbrug per 1 januari dichtgaat en de buslijnen 69 en 121 tijdelijk moeten omrijden.

Als de gemeente de brug afsluit, wil zij de buslijnen laten lopen vanaf station Delft via de Voorhofdreef naar station Delft Zuid. Vervolgens zouden ze over de Kruithuisweg naar de Schoemakerstraat moeten rijden, om na een lus over de Mekelweg dezelfde route weer terug te rijden.
Stip vreest hierdoor een capaciteitsprobleem. De bus reist immers langer en stopt bij een extra station. De partij vraagt het college dan ook of de geplande capaciteit gelijk blijft of dat het van plan is uitbreiding te onderzoeken.
Momenteel klagen reizigers al over drukte in de bussen. “Een soort veevervoer”, zegt vierdejaars student Bouwkunde Daan Heijn. “Net stonden ook weer mensen te wachten die niet mee konden. Ik zal voortaan de bus vroeger nemen of met de fiets gaan. Vooral met een maquette: in een volgepropte bus gaat die kapot.”
Eerstejaars student natuurkunde Nick Bitterling voorziet dat hij straks een kwartier eerder van huis weg moet. “Of ik stap in Delft Zuid uit de trein. Ik heb het gevoel dat je dan meer bussen nodig hebt, omdat mensen blijven staan. Vooral nu rond half een.”
Buschauffeur Sonja herkent dat laatste en vindt het heel vervelend. Ze voorziet bij het omrijden ‘een grote puinhoop’ omdat haar reistijd niet zou veranderen. “Als je in die tijd pauze hebt, vergeet die dan maar.”

service