Stip vindt Mekelweg onveilig

Studentenpartij Stip vindt het maar slecht gesteld met de verkeersveiligheid op de TU-campus, en heeft de gemeente vragen gesteld.De drie leden tellende gemeenteraadsfractie van Stip vindt dat de Mekelweg zowel voor auto’s als voor fietsers onveilig is.

Stip-politicus Noud Schoenmakers zegt dat zich recentelijk geen verkeersongelukken hebben voorgedaan op de campus, maar zegt wel dat het vraagstuk al langer speelt. ,,We hebben de ontwikkelingen rond het stedenbouwkundig masterplan van de TU willen afwachten, maar nu daar niets meer van komt besloten we maar aan de bel te trekken.”

Ir. Willem Jager, bij Vastgoed verantwoordelijk voor het wegenonderhoud, vindt de vragen van Stip voorbarig. ,,Die verantwoordelijkheden liggen helder. Op de campus zijn wij de wegeigenaar en dus regelen wij, via een aannemer, het onderhoud.” De zeggenschap van de TU over de wegen op de campus begint ongeveer ter hoogte van het kerkhof en de kruising met de Jaffalaan. Jager erkent dat het stopzetten van de stedenbouwkundige plannen van de TU het wegonderhoud geen goed hebben gedaan. ,,Er is een aantal zaken uitgesteld, maar we proberen nu de achterstand in te lopen. De TU is financieel armlastig, maar we houden de wegen op een aanvaardbaar niveau.”

Op één punt krijgt Stip binnenkort al haar zin. De TU heeft een plan klaarliggen voor een vernieuwing van de fietspaden. (RM)

De drie leden tellende gemeenteraadsfractie van Stip vindt dat de Mekelweg zowel voor auto’s als voor fietsers onveilig is. Er zijn te veel kuilen, de weg is slecht verlicht en er kan veel te hard worden gereden. De studenten hebben het college van burgemeester en wethouders om opheldering gevraagd.